Την Τρίτη 22 Μαρτίου αρχίζει νέος θεματικός κύκλος εκδηλώσεων στο Πολύεδρο, με θέμα “Η μικρή φόρμα στον πεζό λόγο”.
Η θεματική αυτή ενότητα θα έχει διάρκεια 15 μήνες, φθάνοντας μέχρι και τον Ιούνιο του 2017. Θα συμμετάσχουν 38 συγγραφείς που έγραψαν σε μικρή φόρμα πεζά κείμενα, από το μπονζάι μέχρι το διήγημα. Συγκεκριμένα θα συμμετάσχουν οι: Θανάσης Βαλτινός, Τασία Βενέτη, Μαρία Γιαγιάννου, Μιχάλης Γκανάς, Τάσος Γουδέλης, Σωτήρης Δημητρίου, Κατερίνα Έσσλιν, Γιάννης Ευσταθιάδης, Κώστας Καβανόζης, Τάσος Καλούτσας, Λίλα Κονομάρα, Νίκος Κουφάκης, Αχιλλέας Κυριακίδης, Έλενα Μαρούτσου, Κώστας Μαυρουδής, Μάρκος Μέσκος, Γιώργος Μητάς , Ανδρέας Μήτσου, Ευγενία Μπογιάνου, Γιώργος Μπράμος, Ηρώ Νικοπούλου, Χρήστος Οικονόμου, Κάλλια Παπαδάκη, Ηλίας Παπαδημητρακόπουλος, Ηλίας Παπαμόσχος, Άγης Πετάλας, Βασιλική Πέτσα, Νικόλας Σεβαστάκης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ανδρέας Στάικος, Εύα Στεφανή, Έρση Σωτηροπούλου, Βίκυ Τσελεπίδου, Γιάννης Τσίρμπας, Γιάννης Χαριτάντης, Α.Κ. Χριστοδούλου, Ελισάβετ Χρονοπούλου.
Όπως επισημαίνει ο συγγραφέας Γ.Ν. Περαντωνάκης, «η μικρή φόρμα στον πεζό λόγο μπορεί να κινείται ανάλογα με την εποχή και την ιδιοσυγκρασία του δημιουργού, ανάμεσα στο ατομικό και το κοινωνικό, ανάμεσα στην ενεργή αφήγηση και τη στάσιμη εξομολόγηση, ανάμεσα στη λιλιπούτεια έκταση και στο εκτενές διήγημα.
Το διήγημα λόγω της έκτασής του, είναι η πεζογραφία της μιας ανάγνωσης και της μιας εντύπωσης. Το άμεσο χτύπημά του μπορεί να προκαλέσει είτε μια πρόσκαιρη αναπήδηση - από την έξυπνη στροφή που θα πάρει η αφήγηση - είτε έναν οξύ συναισθηματικό νυγμό που δεν θα επικεντρωθεί κατευθείαν στον στόχο».
Η συγγραφέας και ζωγράφος Ηρώ Νικοπούλου γράφει: «Στη μικρή αφηγηματική φόρμα, ο συγγραφέας –σε σύντομη έκταση- επιχειρεί να στήσει μια ιστορία και να σκιαγραφήσει τη διάσταση των χαρακτήρων μέσα στο χρόνο, γιατί διαφορετικά κινδυνεύουν να μείνουν… “χάρτινοι”. Προοικονομώντας ενίοτε την συνέχεια και το τέλος της ιστορίας, χωρίς ρητή διατύπωση -αφήνοντας την γοητεία του υπαινιγμού να λειτουργήσει στη φαντασία του αναγνώστη- τον καθιστά με αυτό τον τρόπο ενεργό, ίσως και συνένοχο.
Ο απόηχος ενός κειμένου είναι εξ ίσου σημαντικός όσο και η ανάγνωσή του και το διήγημα είναι περισσότερο εύστοχο, όταν μέσα από την θραυσματική αφήγηση, αφήνει την εκπυρσοκρότηση να συμβεί, όχι στο χαρτί, αλλά στο νου του αναγνώστη και έτσι το πιο σημαντικό - μιλώντας τουλάχιστον για την μικρή φόρμα- συχνά μένει άγραφο».

Η αρχή θα γίνει με τη συγγραφέα Μαίρη Μικέ και το βιβλίο της “Κόκκινες ουλές” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.
Η παρουσίαση θα γίνει από την Κατερίνα Κωστίου, καθηγήτρια στο τμ. Φιλολογίας του Παν/μίου Πατρών και πρόεδρο του τμήματος και τη Μαρία Ψάχου, φιλόλογο.
Οι δεκαεπτά μικρές καθημερινές ιστορίες της συλλογής, καθώς διασταυρώνονται με τη μεγάλη επίσημη Ιστορία, εστιάζουν στo πάσχον σώμα κι επιμένουν στην κοινωνική σήμανσή του μέσα από διαδικασίες χειραγώγησης, επιτήρησης, τιμωρίας, πένθους και βίας. Παρουσιάζονται σώματα εγκλωβισμένα και πειθήνια που λυγίζουν εύκολα για να ανταποκριθούν σε θεατές κι αθέατες τεχνολογίες της εξουσίας, αλλά και άλλα που αντιστέκονται για να υπονομεύσουν ή/και να ανατρέψουν τις συνθήκες της ζωής τους. Σε κάθε περίπτωση τα σώματα σημαδεύονται. Άλλωστε ο γενικός τίτλος Κόκκινες ουλές υπογραμμίζει το σημάδι αυτής ακριβώς της βαθιάς σωματικής πληγής που ακόμα αιμορραγεί.
Αν και κατά κανόνα αποφεύγονται ακριβείς χρονικοί και χωρικοί προσδιορισμοί, μπορεί κανείς με πλοηγό έστω αυτά τα λίγα ακριβοθώρητα σήματα να σταθμεύσει σε στιγμές των εμφυλιακών και μετεμφυλιακών χρόνων, της δικτατορίας και να οδηγηθεί με ποικίλους τρόπους (για παράδειγμα με επανεγγραφές μυθολογικών και βιβλικών επεισοδίων) ώς τα κρίσιμα σημερινά.

Οι δύο επόμενες εκδηλώσεις του θεματικού κύκλου θα γίνουν τον Απρίλιο και συγκεκριμένα στις 16 Απριλίου παρουσιάζουμε τον Σωτήρη Δημητρίου και στις 23 Απριλίου την Εύα Στεφανή.

Η Μαίρη Μικέ είναι καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ, με πλούσιο ερευνητικό και διδακτικό έργο. Μελέτες, άρθρα και δοκίμιά της έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά. Τα ενδιαφέροντά της στρέφονται γύρω από την ιστορία, την θεωρία και την κριτική πεζογραφικών κυρίως κειμένων του 19ου και του 20ού αιώνα. Oι Κόκκινες ουλές ( Ίκαρος 2015) είναι το πρώτο λογοτεχνικό της βιβλίο.
Η μικρή φόρμα στον πεζό λόγο, μια περιδιάβαση.

Θανάσης Βαλτινός – Επείγουσα ανάγκη ελέου -Εστία
Τασία Βενέτη – Του χιονιού -Ροδακιό
Μαρία Γιαγιάννου – Μπαλαντέρ, μια ερωτική εξτραβαγκάντσα - Μελάνι
Μιχάλης Γκανάς – Γυναικών - Μελάνι
Τάσος Γουδέλης – Το ωραίο ατύχημα - Κέδρος
Σωτήρης Δημητρίου – Τα όνειρα μού δέλουν -Πατάκης
Κατερίνα Έσσλιν - Γαμ - Απόπειρα
Γιάννης Ευσταθιάδης – Μαύρο εκλεκτό - Μελάνι
Κώστας Καβανόζης – Όλο το φως απ’ τα φεγγάρια -Πατάκης
Τάσος Καλούτσας – Η ωραιότερη μέρα της -Μεταίχμιο
Λίλα Κονομάρα – Οι ανησυχίες του γεωμέτρη -Κέδρος
Νίκος Κουφάκης – Οικογενειακή πορσελάνη -Κέδρος
Αχιλλέας Κυριακίδης – Μουσική και άλλα πεζά - Πατάκης
Έλενα Μαρούτσου - Οι χυδαίες ορχιδέες - Κίχλη
Κώστας Μαυρουδής – Η αθανασία των σκύλων - Πόλις
Μάρκος Μέσκος – Νερό καρκάγια – Ίκαρος
Γιώργος Μητάς – Ιστορίες του Χαλ - Κίχλη
Ανδρέας Μήτσου – Η εξαίσια γυναίκα και τα ψάρια - Καστανιώτης
Μαίρη Μικέ – Κόκκινες ουλές –Ίκαρος
Ευγενία Μπογιάνου – Κλειστή πόρτα - Πόλις
Γιώργος Μπράμος – Άσπρα γένια - Καστανιώτης
– Βρεγμένο ρούχο - Καστανιώτης
Ηρώ Νικοπούλου – Ασφαλής πόλη - Γαβριηλίδης
Χρήστος Οικονόμου- Κάτι θα γίνει, θα δεις - Πόλις
Κάλλια Παπαδάκη – Ο ήχος του ακάλυπτου - Πόλις
Ηλίας Παπαδημητρακόπουλος – Ο θησαυρός των αηδονιών – Γαβριηλίδης
Ηλίας Παπαμόσχος – Η αλεπού της σκάλας – Κίχλη
Άγης Πετάλας – Η δύναμη του κυρίου Δ’ - Αντίποδες
Βασιλική Πέτσα – Μόνο το αρνί - Πόλις
Νικόλας Σεβαστάκης – Γυναίκα με ποδήλατο - Πόλις
- Άντρας που πέφτει - Πόλις
Γιώργος Σκαμπαρδώνης – Νοέμβριος – Πατάκης
Ανδρέας Στάικος – Αισχροτάτη Εριέττα - Άγρα
Εύα Στεφανή – Τα μαλλιά του Φιν - Πόλις
Έρση Σωτηροπούλου – Να νιώθεις μπλε, να ντύνεσαι κόκκινα - Πατάκης
Βίκυ Τσελεπίδου – Ελενίτ - Νεφέλη
Γιάννης Τσίρμπας – Η Βικτώρια δεν υπάρχει – Νεφέλη
Γιάννης Χαριτάντης – Στα μονοπάτια του νου και του κόσμου - Αράκυνθος
Α.Κ. Χριστοδούλου – Ο βιβλιογράφος κύριος Δέλτα Δέλτα -Gutenberg
Ελισάβετ Χρονοπούλου – Φοράει Κοστούμι - Πόλις.