Τετάρτη, Απριλίου 29, 2015

Το ρεμπέτικο σύμπαν σε κόμικ: ένα δυσεύρετο βιβλίο



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDYTMEeA95h6Ir29_iydq1CDgun0neRx5hRRFKVEz2DqdvimjMpTkz1bLGlbjf3F3q7Kl2qhPIZfwJOkYrmeWYzHTKhy1OmOcIPu-jf8uyw4QP5KS5EPvPGhd8Rovvkk56E1Gu0Q/s1600/rebetiko-David-Prudhomme.jpg



ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ
(ΤΟ ΚΑΚΟ ΒΟΤΑΝΙ)

- Εξαντλημένο στον εκδότη, δεν υπάρχει δυνατότητα παραγγελίας.
Παρουσίαση
Έλληνας δεν είμαι ούτε μουσικός κι ούτε καν καπνίζω. Αλλά το ρεμπέτικο, αυτό το σύμπαν με το αναρχικό πνεύμα, με παρέσυρε από τότε που το ανακάλυψα. Στην αρχή μού κίνησε το ενδιαφέρον το περιβάλλον στο οποίο αναπτύχθηκε, μέσα στις κακόφημες γειτονιές, στις φυλακές, στους τεκέδες, στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Μετά σαγηνεύτηκα από τις μορφές του ρεμπέτικου, τους μουσικούς, τους ρεμπέτες, τους περιθωριακούς, αδέλφια στη δυστυχία και στην εξορία. 
Ξεριζωμένοι από τη Μικρά Ασία και τα παράλιά της, επιβίωσαν ζώντας σε παράγκες στα λιμάνια των μεγάλων πόλεων. Η θεματολογία του ρεμπέτικου, το οποίο γεννήθηκε τη δεκαετία του 1920, συγκρίνεται μ' αυτή των πορτογαλικών φάντος, του αργεντίνικου ταγκό. Κάποιοι το ονομάζουν το ελληνικό μπλουζ. 0 σημαντικότερος χορός του, το ζεϊμπέκικο, χορεύεται βαριά, υπνωτιστικά, με τα μάτια κλειστά. 0 χορευτής σηκώνεται και κάνει τις φιγούρες του στριφογυρίζοντας αργά, με τα βήματα του να ακολουθούν τις αποχρώσεις της μελωδίας. Σ' αυτή τη μουσική διακρίνεται μια βαθύτατη σχέση της Ανατολής και της Δύσης. Σ' αυτή τη μουσική βρίσκει κανείς τον πόνο της ξενιτιάς, τη γοητεία των λιμανιών, τις τσάρκες των ξενύχτηδων, τους χαμένους τους έρωτες. Την ήττα και το χιούμορ. Όταν γεννήθηκε το ρεμπέτικο, το κοινό και οι μουσικοί ήταν αδέλφια. . . Οι παρίες, τα κατακάθια της κοινωνίας που τραγουδούσαν μ' εκείνη τη βραχνή φωνή, ενοχλούσαν. . . Άντε τώρα να καταλάβεις. (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ)
Λεπτομέρειες
ISBN13
9789609487238
Εκδότης
Χρονολογία Έκδοσης
Δεκέμβριος 2010
Αριθμός σελίδων
106
Διαστάσεις
28x21
Μετάφραση
ΠΕΤΡΟΥ ΘΑΝΑΣΗΣ
Επιμέλεια
ΜΑΣΤΟΡΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
Εικονογράφηση
PRUDHOMME DAVID
Συγγραφέας/Δημιουργός (Ελληνικά)
ΠΡΙΝΤΟΜ ΝΤΑΒΙΝΤ
Κωδικός Πολιτείας
1428-0041
Θέμα
***********************
Ένα εξαιρετικό κόμικ για τους λάτρεις της 9ης τέχνης και τους εραστές του ρεμπέτικου τραγουδιού από τον David Prudhomme. Ο ίδιος γράφει στον πρόλογο πως χωρίς να είναι Έλληνας, μουσικός ή καπνιστής, το ρεμπέτικο, αυτό το σύμπαν με το αναρχικό πνεύμα, τον παρέσυρε από τότε που το ανακάλυψε. Στην αρχή τού κίνησε το ενδιαφέρον το περιβάλλον στο οποίο αναπτύχθηκε, μέσα στις κακόφημες γειτονιές στις φυλακές στους τεκέδες, στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Μετά σαγηνεύτηκε από τις μορφές του ρεμπέτικου, τους μουσικούς, τους ρεμπέτες, τους περιθωριακούς, αδέλφια στη δυστυχία και στην εξορία. Η θεματολογία του ρεμπέτικου, το οποίο γεννήθηκε τη δεκαετία του 1920, συγκρίνεται μ' αυτή των πορτογαλικών φάντος, του αργεντίνικου ταγκό. Κάποιοι το ονομάζουν το ελληνικό μπλουζ.
Σ' αυτή τη μουσική διακρίνει μια βαθύτατη σχέση τns Ανατολής και τnς Δύσης. Βρίσκει τον πόνο της ξενιτιάς, τη γοητεία των λιμανιών, τις τσάρκες των ξενύχτηδων, τους χαμένους τους έρωτες. Την ήττα και το χιούμορ. Όταν γεννήθηκε το ρεμπέτικο, το κοινό και οι μουσικοί ήταν αδέλφια. Οι παρίες, τα κατακάθια της κοινωνίας που τραγουδούσαν μ' εκείνη τη βραχνή φωνή, ενοχλούσαν.. Το 1936, ο δικτάτορας Μεταξάς κατέλαβε την εξουσία στην Αθήνα και αποφάσισε ότι αυτοί οι περιθωριακοί και τα τραγούδια τους έπρεπε να συμμορφωθούν.

Γράφει μια φανταστική ιστορία δανειζόμενος τα χαρακτηριστικά, ακόμη και τα ονόματα, από τους πραγματικούς ρεμπέτες. Περιγράφει μια ρεμπέτικη μέρα και νύχτα του 1936 υπό τη σκιά της δικτατορίας του Μεταξά αρκετά κοντά στα πραγματικά γεγονότα. Εμφανίζεται ο Μάρκος Βαμβακάρης ο πατριάρχης του ρεμπέτικου με την ξακουστή κομπανία, που ονομαζόταν "η Τετράς του Πειραιά", ο Μπάτης και ο Ανέστος Δελιάς (ή αλλιώς Αρτέμης).

Bιβλιονετ: Κριτικές - Παρουσιάσεις
Σπύρος Γιαννακόπουλος, Ελληνικό φόντο σε γαλλικά κόμικς, "Η Καθημερινή", 7.12.2013

Δημήτρης Φύσσας, Short list του χειμώνα, "Athens Voice", τχ. 369, 17.11.2011

Χριστίνα Μπάτρα, Τέσσερις μάγκες στον Πειραιά, "The Books' Journal", τχ. 4, Φεβρουάριος 2011

Αγγελική Μπιρμπίλη, Κόμικ σε κρίση, "Athens Voice", τχ. 331, 27.1.2011

Οι πρώτοι πανκ έμεναν στον Πειραιά, "Lifo", τχ. 231, 13.1.2011

Μαρία Τζαμπούρα, "Η τετράς του Πειραιά", www.bookpress.gr, 11.1.2011

Γιάννης Καλαϊτζής, Το «Ρεμπέτικο» του Γάλλου, "Ελευθεροτυπία", 9.1.2011

Δήμητρα Ρουμπούλα, Σελίδες με... γυμνές σταρ και «μάγκες», "Έθνος", 20.12.2010

Αλέξανδρος Στεργιόπουλος, Ένα ρεμπέτικο που σπάει κόκκαλα, "Ελευθεροτυπία"/ "Βιβλιοθήκη", τχ. 634, 18.12.2010

Στάθης Σταυρόπουλος, ιντερμέτζο, κοντά στην οικονομία των ανθρώπων..., "Ελευθεροτυπία", 17.12.2010

Με την παλέτα του Γκίκα και του Μόραλη, "Ελευθεροτυπία", 13.12.2010

Το κόμικ του ρεμπέτικου, "Το Βήμα"/ "Βιβλία", 12.12.2010

Βασίλης Καλαμαράς, Το κόμικς το αντάμωσαν πέντ' έξι χασικλήδες, "Ελευθεροτυπία", 9.12.2010
**************************
Σωτήρη Γαβαλά 
ΗΡΩΙΝΗ ΚΑΙ ΜΑΥΡΑΚΙ (ΠΡΟΥΣΑ) (1936) 
Μουσική-Στίχοι:Σωτήρης Γαβαλάς 
Τραγούδι:Στελλάκης Περπινιάδης
Να ξεφύγω δεν μπορούσα
καθώς γύριζ' απ' την Προύσα
Με πρόδωσαν κάτι μπράβοι
και με πιάσαν στο καράβι

Είχα ράψει στο σακάκι
δυο σακούλες με μαυράκι
και στα κούφια μου τακούνια
ηρωίνη ως τα μπούνια

Θα γεμίζαν οι λουλάδες.
Κλάψτε τώρα ντερβισάδες
Θα γινότανε γιαγκίνι
με μαυράκι κι ηρωίνη

Ε ρε το 'χω κάνει τάμα
Θα μισέψω γι άλλο πράμα
Γεια σου Προύσα παινεμένη
και στον κόσμο ξακουσμένη
{Γειά σου Μαργαρώνη με τις πενιές σου
γεια σου και σένα Στελλάκι}
B

Δεν υπάρχουν σχόλια:

  ...