Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 30, 2009

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 1868

Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το μυθιστόρημα της αμερικανίδας
Louisa May Alcott (1832-1888)
"Little Women" ( Μικρές κυρίες ή Γυναικούλες).
Το μυθιστόρημα αυτό έγινε αμέσως μπεστ σέλερ και έλυσε το
οικονομικό πρόβλημα της οικογένειάς της.
Η Λουίζα Άλκοτ ήταν κόρη του σπουδαίου παιδαγωγού Άμος Άλκοτ.
Διακρίθηκε κυρίως ως συγγραφέας παιδικών μυθιστορημάτων και
διηγημάτων και το 1867 εξέδωσε το παιδικό περιοδικό "Marry Museum".
Το μυθιστόρημα που την έκανε διάσημη πραγματεύεται
την ιστορία μιας αμερικάνικης οικογένειας την περίοδο του
εμφυλίου πολέμου. Η στράτευση του πατέρα και οι οικονομικές δυσκολίες
που αντιμετωπίζουν η γυναίκα του και οι τέσσερις κόρες του
είναι ο αρχικός καμβάς του έργου, το οποίο ξετυλίγει τις
τρυφερές αλλά και τις δύσκολες στιγμές της οικογένειας,
έως ότου , μετά από χρόνια, τα πράγματα μπουν πάνω σε μιαν
άλλη βάση, με το θάνατο της πιο μικρής κόρης,
την επώδυνη την ενηλικίωση των υπόλοιπων αδελφών
και την αναζήτηση της προσωπικής ευτυχίας τους
μέσα από διαφορετικούς δρόμους.
Η μεγάλη αρετή του μυθιστορήματος βρίσκεται στη βαθιά ανάλυση
των χαρακτήρων, που εξακολουθούν ως τις μέρες μας να συγκινούν
με την πειστικότητα που είναι πλασμένοι.

ΕΝΑ "ΓΕΙΑ ΧΑΡΑΝΤΑΝ" ΣΤΗ ΜΑΓΚΙΣΣΑ ΠΟΥ "ΕΦΥΓΕ"

ΣΠΕΡΑΝΤΖΑ ΒΡΑΝΑ

ΕΝΑ "ΓΕΙΑ ΧΑΡΑΝΤΑΝ"

ΣΤΗ ΜΑΓΚΙΣΣΑ ΠΟΥ "ΕΦΥΓΕ"
ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΗΝ ΠΑΤΗΣΕΙ ΤΟ ΤΡΕΝΟ

*«Ημουν ατίθασο πλάσμα, γι’ αυτό και έφαγα πάρα πολύ ξύλο από τη μαμά μου. Κανένας δεν μπόρεσε να με τιθασεύσει έως σήμερα».
* «Εγώ, αγάπη μου, ό,τι κατάφερα το κατάφερα μόνη μου. Δεν ξάπλωσα σε κανένα κρεβάτι, δεν άκουσα τη συμβουλή κανενός πούστη και κερατά.»
* «Ο Σκορπιός είναι το πιο σεξουαλικό ζώδιο του ζωδιακού. Είμαι σεξουαλική. Μια σπουδαία αστρολόγα μού είπε, “αν δεν είχες και τον Κρόνο στον Υδροχόο θα γινόσουν ή διάσημη πουτάνα ή νυμφομανής”. Δεν έγινα. Εκανε το παλαντζάρισμα ο Κρόνος και έγινα μόνο ένα σεξουαλικό πλάσμα».

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»,29/9/2009.

ΠΟΤΕ ΨΕΜΑΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!


Ποτέ ψέματα στα παιδιά!...


Ακόμη και τα αθώα ψέματα που λένε οι γονείς κάνουν κακό στα παιδιά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας αμερικανικής έρευνας. ΄Οπως αναφέρουν Τα Νέα (29.09.2009), ακόμη και οι γονείς που λένε ψέματα «για καλό», χάνουν την εμπιστοσύνη των παιδιών τους.

«Αν δεν πλένεις τα αυτιά σου, θα φυτρώσει σπανάκι»· «αν δεν αφήσεις την πιπίλα, θά ΄ρθει να σε πάρει ο Μπαμπούλας»: ο κόσμος των παιδιών στα πρώτα χρόνια της ζωής τους είναι αρκετά σουρεαλιστικός και γεμάτος φανταστικά πλάσματα. Είναι η πραγματικότητα που δημιουργούν τα ψέματα των γονιών που λένε ολοένα και περισσότερο ψέματα στα παιδιά, όπως έδειξε μια έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο και του Πανεπιστημίου του Τορόντο.

Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Journal of Μoral Εducation» και, σύμφωνα με την Αμερικανίδα ψυχολόγο Γκέιλ Χέιμαν που την υπογράφει, όταν τα παιδιά καταλαβαίνουν τα ψέματα αυτά, χάνουν την εμπιστοσύνη τους στη μαμά και στον μπαμπά. Όμως υπάρχουν και θετικές επιπτώσεις. «Το να καταλάβεις ότι οι γονείς λένε ψέματα, βοηθάει στην ανάπτυξη του σκεπτικισμού, πράγμα που έχει ουσιαστική σημασία για να διαμορφώσει το παιδί κριτικό πνεύμα», λέει ο Ντιεμ Λούου, ο οποίος συνυπογράφει τη δημοσίευση. Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν μια ομάδα φοιτητών και ο ένας από τους γονείς καθενός εξ αυτών. Από τους πρώτους, ζητήθηκε να θυμηθούν ψέματα που τους είπαν κατά την παιδική ηλικία τους και 88% θυμήθηκαν περισσότερα από ένα.

«Τα παιδιά θυμούνται τα ψέματα που ξεσκεπάζονται», εξηγεί ο Κανγκ Λι, διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας για το Παιδί του Πανεπιστημίου του Τορόντο. Το 79% είπε ότι είχε ακούσει τους γονείς να λένε ότι είναι κακό να λες ψέματα. Μόνο 21% είπαν ότι είχαν με τους γονείς τους έναν έντιμο διάλογο κατά τον οποίο τους εξηγήθηκε ότι μερικές μισές αλήθειες είναι αποδεκτές.

Από τους γονείς που ρωτήθηκαν, 78% παραδέχθηκαν ότι είπαν ψέματα στα παιδιά τους, οι περισσότεροι- κι αυτό είναι το εντυπωσιακό- για εγωιστικούς λόγους. Το να πεις σ΄ ένα παιδί πως, αν συνεχίσει να ανοίγει το ψυγείο, αυτό θα εκραγεί, είναι απλούστερο από το να του εξηγήσεις πώς λειτουργεί η συσκευή. Σ΄ αυτές τις περιπτώσεις, εξηγούν οι ερευνητές, το ψέμα δεν λέγεται για να μην πονέσει το παιδί ή για να ηρεμήσει, αλλά για να επιτευχθεί κάτι ταχύτερα. Αν λοιπόν, εξηγεί η Χέιμαν, είναι εντελώς αθώο (ακόμη και ενδεδειγμένο) να πεις ότι ο Αϊ-Βασίλης υπάρχει, μπορεί αντίθετα να είναι επικίνδυνο να πεις ψέματα για να διαμορφώσεις μια συμπεριφορά. «Το να πεις σ΄ ένα παιδί ότι τα ορνιθοσκαλίσματά του είναι άσχημα θα ήταν άσπλαχνο», εξηγεί η ερευνήτρια, «όμως συχνά οι γονείς λένε ψέματα ελαφρά τη καρδία... Η καλύτερη λύση είναι πάντα η ειλικρίνεια».
e-paideia.net

ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΝΙΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ

ΤΑ ΠΑΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΒΛΑΤΑΔΩΝ

Τι γυρεύουν τα παγώνια
στο προαύλιο της μονής Βλατάδων
και τι βλέπουν χρόνια τώρα
κοιτάζοντας από ψηλά την πόλη.

Εδώ οι ψυχές μας συνορεύουν με τη θάλασσα
κι οι πεθαμένοι ζουν ανάμεσά μας
ο ήλιος κατεβαίνει κάθε απόγευμα
λερώνοντας με τη σκουριά του τα νερά,
όταν νυχτώνει
λιγνοί καλόγεροι πάνω σε σκαλωσιές
ξύνουν το σύμπαν
για να φανεί η τοιχογραφία των αστεριών
ενώ άλλοι, ηγούμενοι,
με αρχαίους αστρολάβους και διαβήτες τρίποδους
χαράζουν σύμβολα ανεξήγητα
στους τοίχους του ουρανού.

Τι γυρεύουν τα παγώνια
στο προαύλιο της μονής Βλατάδων;
Τις μέρες παίζουν με τα στάσιμα νερά
μέσα σε γούρνες ραγισμένες
τις νύχτες πετούν το φτέρωμά τους
και γίνονται γυναίκες
φορούν φορέματα δίχως ραφές
και βέλα μαγεμένα
και κατεβαίνουν κουβεντιάζοντας στην πόλη.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ*, "Τα παγώνια της Μονής Βλατάδων",
Αθήνα 1992.

*Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη όπου σπούδασε Οικονομικά,
αποκτώντας μάλιστα και διδακτορικό . Εργάστηκε στην Εθνική Τράπεζα.
Πρώτη παρουσία στα γράμματα το 1969 , με την ποιητική συλλογή Πρωτοβρόχια. Πλούσιοι οι συγγραφικοί της ορίζοντες, εκτείνονται από την Ποίηση και την Παιδική Λογοτεχνία και φτάνουν έως το Μυθιστόρημα. Το 2001 εξέδωσε το μυθιστόρημα «Βαλς στην Ομίχλη» , το 2004 «Το τσάι με τον Καβάφη» και το 2006 το μυθιστόρημα «Μεγάλο Αλγέρι».


ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ (5)

ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ
(5)
ηχητικά σποτάκια
από αγαπημένα έργα τους,
ενώ βλέπουμε τις προσωπογραφίες τους

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΑΝΤΡΑΣ;

Ποιος είναι ο άγνωστος άντρας που εικονίζεται
στον πίνακα που αναρτούμε και τι συμβολίζουν
οι τρεις γυναίκες που στέκονται πίσω του;
Μια λογική εξήγηση είναι να τον ταυτίσουμε με τον καλλιτέχνη,
που αναλογίζεται τη θέση της γυναίκας στη ζωή του,
με βάση τα διάφορα μοντέλα που ποζάρουν για τους πίνακές του.
Μια όμως πιο τολμηρή ερμηνεία ασφαλώς θα
συσχετίσει τον άντρα με γνωστό διανοούμενο
κομματόσκυλο, που σκέφτεται τις τρεις
γυναίκες της ζωής του: τη σύζυγό του,
την ερωμένη του,
που λίγο έλειψε να τον στείλει στο διάολο,
και την εξουσία που άσκησε
τον καιρό που γ....σε και έδερνε.

ΓΙΑΤΙ ΔΕ ΜΙΛΑΕΙ ΤΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΒΔΟΜΑΔΑ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΗΝ TV

" Εμείς θεωρούμε ότι ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ
ό,τι είχε να πει στην τηλεόραση το είπε.

Δε χρειάζονται άλλες εμφανίσεις.
Εξάλλου
είναι καταπονημένος
από τις αλλεπάλληλες ομιλίες".

**********************************

ΤΙ ΘΥΜΙΣΑΝ ΟΙ ΕΠΙΤΕΛΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
ΣΤΟΝ ΑΡΧΗΓΟ ΤΟΥΣ
(ΠΟΥ ΩΣ ΓΝΩΣΤΟΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΑΡΙΣΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗΝ),
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΤΟΝ ΠΕΙΣΟΥΝ
ΝΑ ΜΗΝ ΞΑΝΑΠΑΡΕΙ ΜΕΡΟΣ
ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΜΑΧΙΑ


ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ


ECOGRILL!

Μια καλή πρόταση στο ΠΑΣΟΚ,
όταν θα γίνει κυβέρνηση και εφαρμόσει
την πράσινη επανάστασή του.
ΗΛΙΑΚΗ ΨΗΣΤΙΕΡΑ!
Ψήνει χωρίς κόστος τα πάντα:
λουκάνικα, μπιφτέκια,
παντσέτες , σουβλάκια, ακόμα και
αχώνευτους δημοσιογράφους
ή ελληνοφρενείς θρηνωδούς τύπου Γιαναρά.

Γενικός αντιπρόσωπος εν Ελλάδι:
gerontakos.blogspot.com

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ



Την έπαθε σαν τον τσοπάνη του μύθου:
τους είπε τόσα ψέματα , που τώρα
που τους λέει για πρώτη φορά την αλήθεια,
ότι δηλαδή δεν υπάρχουν χρήματα,
δεν τον πιστεύει κανένας.
Αλλά και να τον πίστευαν ,
γιατί να ξαναψηφίσουν ένα κόμμα
που τους έλεγε ψέματα και
άδειασε τα κρατικά ταμεία;
Δεν είναι παράλογο;

Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


"Ποιους θαυμάζω; Εκείνους μόνο που εν τω
κόσμω τούτω έχουν το κέντρο τους παντού
και τα όριά τους πουθενά".




ΝΤΙΜΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
(1909-1962),
"Ο κύκλος των στοχασμών", 294.

Εκδόσεις Φέξη, 1964. Σελ.170.

Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
και εργάστηκε επί πολλά έτη στο ΕΙΡ
ως ανώτατο στέλεχος και παραγωγός
σημαντικών εκπομπών.
Ως συγγραφέας διακρίθηκε σε κείμενα
πρωτότυπου φιλοσοφικού στοχασμού
και εκλαΐκευσης της φιλοσοφίας.

Τρίτη, Σεπτεμβρίου 29, 2009

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


"Έλληνα ψηφοφόρε,
πρόσεχε
μην πέσεις στην παγίδα του
του αδιέξοδου λαϊκισμού και της δημαγωγίας!
Το ΠΑΣΟΚ μοιράζει αδύνατες υποσχέσεις.
Ό,τι σου τάζει είναι πολύ ωραίο
για να 'ναι αληθινό
!"
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
-Η ΗΡΕΜΗ ΔΥΝΑΜΗ!
ΔΕΝ ΥΠΟΣΧΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ
ΔΕ ΔΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ
ΣΟΥ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ!

ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΜΕ: "ΗΡΕΜΟ ΧΑΟΣ"

"ΗΡΕΜΟ ΧΑΟΣ"
(CAOS CALMO)

O Πιέτρο Παλαντίνι, ηγετικό στέλεχος μιας
μεγάλης εταιρείας , τη μέρα που σώζει από πνιγμό στη θάλασσα
μία μεγαλοαστή χάνει τη γυναίκα του από ανακοπή καρδιάς.
Ο Πιέτρο Παλαντίνι αντιμετωπίζει μία κατάσταση ...ήρεμου χάους
στη ζωή του , αλλά χωρίς να διστάσει καθόλου παίρνει την απόφαση
να εγκαταλείψει την εργασία του και να αφιερώσει όλο το χρόνο του
στην κόρη του, με τον πιο ακατανόητο για όλους τους "ορθολογικούς"
συγγενείς , τους αγχώδεις συναδέλφους και φίλους τρόπο:
περνάει τις μέρες του έξω
από το σχολείο της ,
περιμένοντάς την να σχολάσει και να πάνε μαζί στο σπίτι.


Στο πάρκο, λοιπόν, απέναντι από το σχολείο, για ένα διάστημα εκτυλίσσονται

σκηνές που ακροβατούν ανάμεσα στη συγκίνηση και την κωμωδία, ώσπου
ο Πιέτρο θα συνειδητοποιήσει ότι αυτός ο τρόπος αντίδρασης απέναντι στο
πρόβλημά του είναι αδιέξοδος . Σ' αυτό θα τον βοηθήσει η μικρή Κλαούντια,
που θα τον προσγειώσει ήρεμα αλλά αποφασιστικά στην πραγματικότητα.
Το "Ήρεμο Χάος" είναι μια ταινία που καταγράφει
χωρίς υπερβάλουσα δραματοποίηση
τις επιπτώσεις
της απώλειας πάνω στον άνθρωπο΄
ίσα ίσα στην ταινία αυτή κυρίαρχα στοιχεία
είναι η διακριτικότητα και το λεπτό χιούμορ
.

Σκηνοθέτης:Antonio Luigi Grimaldi
Σεναριο: Nanni Moretti πάνω στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Sandro Veronesi
Διάρκεια: 1 ώρα,45΄
Έτος παραγωγής : 2008
Ηθοποιοί: Nanni Moretti, Valeria Golino, Alessandro Gassman,
Isabella Ferrari, Silvio Orlando, Blu Di Martino.

ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ (5)

ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ
(5)

ηχητικά σποτάκια
από αγαπημένα έργα τους,
ενώ βλέπουμε τις προσωπογραφίες τους

ΕΝΑΣ ΟΜΗΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΩΣΤΗΡΑ

Homer Winslow
( 1836 – 29 Σεπτεμβρίου 1910)

Διαπρεπής Αμερικανός ζωγράφος και εκδότης ,
από τους πιο σημαντικούς του 19ου αιώνα στη χώρα του.
Τα θέματά του παρμένα κυρίως από τη φύση
και ειδικότερα από τον κόσμο της θάλασσας.

ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΝΙΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ

Tom Thomson (1877-1917): "Φθινοπωρινή φυλλωσιά"

***
Ζωή Καρέλλη
(1998)
ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ


Έμορφη μουσικότητα των φθινοπωρινών
ημερών στη Θεσσαλονίκη,
όταν η βροχή πέφτει πότε πυκνή,
αραιώνει κι ύστερα πάλι
πυκνώνει η ασημένια βροχή,
των πρώτων φθινοπωρινών ημερών,
διάφανη και λεπτή τόσο, σαν

σιγανή μουσική ομιλία γυναικών
στο φθινόπωρο της ζωής των.
Εκείνων των γυναικών που μένουν
ήσυχες και σιωπηλές, μοιάζουν
λιγάκι περήφανες ή μελαγχολικές
και κάποτε, όταν μιλήσουν,
βιάζονται να πουν εκείνο
που ζητούν ίσως να λησμονήσουν.

Francis Campbell Boileau Cadell(1863-1937): "Πορτρέτο κυρίας στα μαύρα"

Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΠΟΓΝΩΣΗ


ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ, ΕΛΛΗΝΕΣ!
Βρίσκομαι σε απόλυτη απόγνωση.
Κοντεύω να τρελαθώ.
Δεν ξέρω ποιον να εμπιστευτώ περισσότερο:


τον πολιτικό που μιλάει φαρσί τα ελληνικά,
αλλά έχει φέρει τα δημόσια οικονομικά στο μηδέν εις το πηλίκον
ή
τον πολιτικό που όταν μιλάει βάζει μηδέν εις το πηλήκιον ,
είναι όμως λεβέντης κι όταν χορεύει ρίχνει και καμιά ζεϊμπεκιά;

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ

- Τι εστί βουλευτής κόμματος εξουσίας εν Ελλάδι;
-Επαγγελματίας υποκριτής , που φηφίζεται για να προσφέρει
πάσης φύσεως εκδουλεύσεις στους ψηφοφόρους του!

- Και τι εστί ψηφοφόρος κόμματος εξουσίας εν Ελλάδι;

- Ο άνθρωπος που
ψηφίζει ένα βουλευτή όχι για το καλό
του τόπου αλλά για το καλό το δικό του.

Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


"Κατά τας μελέτας ημών θέλομεν εξετάσει τα πλείστα άξια των ανθρώπω και τη πόλει. ανάγκη άρα να φέρωμεν εν ταις ομηγύρεσιν ημών την βαθείαν εκείνην ευλάβειαν μεθ' ης προσηρχοντο τοις μυστηρίοις οι πάλαι πατέρες ημών, εγώ δ' αξιωθείς της τιμής και αύθις να καταλάβω του ιεροφάντου της επιστήμης την έδραν επιλέγω υμίν ( λέω καταληκτικά σε σας) , τοις προς τα μεγάλα ταύτα Ελευσίνια προσερχομένοις, το ιερόν εκείνον Έρρε βέβηλος (= στα τσακίδια , βέβηλε!). Πας βέβηλος λογισμός μακράν ημών΄την επιστήμην αγαπώμεν ως θεόσδοτον δώρημα, μηδέποτε δε μιάνωμεν αυτήν΄έστω εν μέσω ημών αύτη η φωταγωγός λαμπάς προς αναζήτησιν των δυνάμεων του τε πολίτου και της πολιτείας. Η ελευθερία εστίν ηγεμονία βίου, αλλά η φρόνησις, μη το λησμονήσωμεν ποτέ, εστί κατά Πλάτωνα δύναμις ποιητική καθ' αυτήν της ανθρώπου ευδαιμονίας. Ανεκτησάμεθα την ελευθερίαν δι ανδρείας απαραμίλλου΄δεύρο δη συντηρήσωμεν αυτήν δι' αξιαγάστου φρονήσεως".


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΑΡΙΠΟΛΟΣ*
(Λάρνακα, 1817-Αθήνα, 1887),
" Εναρκτήριον μάθημα εις το Πανεπιστήμιον"
[Εκφωνήθηκε στις 5/11/1862.]


*Ο Νικόλαος Σαρίπολος υπήρξε διακεκριμένη προσωπικότητα
στο χώρο των νομικών σπουδών της χώρας
ως καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου (1846-1852)
και της Φιλοσοφίας του Δικαίου και του Εθνικού Δικαίου (1862-1887).
Για τις φιλελεύθερες ιδέες του και την αντιοθωνική στάση του
επαύθη επί μακρόν από τη θέση του στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο,
στο οποίο επανήλθε μόνο μετά την εκθρόνιση του Όθωνα (1862).

Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 28, 2009

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΑΡΙΣΤΟΥΧΟΥΣ


Η μουσική φτιάχνει αριστούχους

Ο Γιώργης είναι μόλις εννιά ετών αλλά στην ερώτηση «τι σου προσφέρει η μουσική;», απαντά αμέσως: «Με βοηθά πολύ στα μαθηματικά και οι φίλοι μου ενδιαφέρονται πολύ γι΄ αυτό που κάνω και τους αρέσει». Βέβαια συμπληρώνει, όπως αναφέρουν Τα Νέα (25.09.2009), πως στα ελληνικά δεν έχει παρατηρήσει να τον βοηθά.

Παίζει πιάνο από τα έξι του και μαζί με τον ξάδερφό του, Γιώργο, που είναι ένα χρόνο μεγαλύτερος και παίζει βιολί, έχουν εμφανιστεί σε διάφορες εκδηλώσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ο Γιώργος μάλιστα ετοιμάζεται για την πρώτη του συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής. Τόσο για τον πατέρα του Γιώργη, κ. Τάσο Μπάνο όσο και του Γιώργου κ. Χρόνη Μπάνο, η ενασχόληση των δύο μικρών με τη μουσική ήρθε φυσικά και θεωρήθηκε απαραίτητη. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο κ. Τάσος Μπάνος, «η παιδεία που προσφέρει κανείς στο παιδί του δεν πρέπει να περιορίζεται στις λεγόμενες χρηστικές γνώσεις του συστήματος εκπαίδευσης αλλά να περιλαμβάνει και γνώση που καλλιεργεί την εσωτερικότητα και την αίσθηση του εαυτού. Γι΄ αυτό και όταν ο γιος μου μού ζήτησε να αρχίσει μαθήματα πιάνου επειδή έβλεπε τον Γιώργο να μαθαίνει βιολί, δέχτηκα αμέσως και χάρηκα όταν έβλεπα πόσο του αρέσει».

Για την ψυχολόγο κ. Αλεξάνδρα Καππάτου η συμβολή της μουσικής γενικά και της εκμάθησης ενός μουσικού οργάνου ειδικότερα, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός παιδιού είναι αδιαμφισβήτητα θετική. «Η σχέση με τη μουσική αρχίζει ήδη από την ενδομήτριο περίοδο ακούγοντας τη μητέρα να τραγουδά ή τη μουσική που αυτή ακούει. Από όταν είναι νεογέννητα αναπτύσσουν μια σχεδόν μαγική σχέση μαζί της αφού τα ηρεμεί και τα χαλαρώνει». Όπως τονίζει, η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου συνεπάγεται μια πιο στενή επαφή που «εξασφαλίζει διασκέδαση, ψυχαγωγία, εσωτερική ηρεμία αλλά και αίσθημα ικανοποίησης που προχωρά και μαθαίνει».
Και συμπληρώνει: «Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι βοηθά στη συμπεριφορά αφού τα παιδιά που μαθαίνουν να παίζουν κάποιο όργανο είναι πιο ευγενικά και μαθαίνουν να επιλέγουν τον διάλογο. Αυτό συμβαίνει γιατί η εκμάθηση ενός οργάνου απαιτεί πειθαρχία και κάποιες φορές και προϋποθέτει τη συμμετοχή σε μια εύρυθμη ομάδα. Παράλληλα, έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά αυτά έχουν καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματά τους αφού μέσω της μουσικής εξάσκησης μαθαίνουν να συγκεντρώνονται και να επικεντρώνονται στον στόχο». Γιώργης και Γιώργος κάνουν πλέον συστηματικές μουσικές σπουδές, έχουν μάθημα δύο φορές την εβδομάδα και μελετούν περίπου μιάμιση ώρα καθημερινά. Όπως αναφέρει όμως ο κ. Τάσος Μπάνος, «προσπαθώ να καταστήσω σαφές στον Γιώργη πως ναι μεν το πιάνο είναι εξίσου σημαντικό με το σχολείο αλλά τα μαθήματα της επόμενης ημέρας προηγούνται. Είναι άριστος μαθητής αλλά δεν ξέρω σίγουρα αν αυτό οφείλεται στην ενασχόλησή του με τη μουσική. Πιστεύω πάντως πως σε μεγάλο βαθμό υπάρχει σχέση».
«Η εμπειρία μάς δείχνει ότι τα παιδιά που καλλιεργούνται μουσικά αναπτύσσουν μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα γιατί αποκτούν κάποιες δεξιότητες», τονίζει η κ. Χαρά Καλομοίρη, πρόεδρος του Εθνικού Ωδείου. Και εξηγεί: «Η κυριότερη είναι ότι μαθαίνουν από πολύ μικρή ηλικία να οργανώνουν τις δραστηριότητές τους. Για να παίξουν ένα κομμάτι πρέπει να συντονίσουν σώμα, νου και συναίσθημα. Επίσης, εξασκούνται στο να ανταποκρίνονται με ακρίβεια σε οδηγίες. Αυτό τους δίνει ένα σχετικό προβάδισμα έναντι των άλλων παιδιών και το επιβεβαιώνουν και δάσκαλοι». Συμπληρώνει: «Έχω παρατηρήσει, χωρίς να μπορώ να εξηγήσω τον λόγο, πως τα παιδιά με μουσική ευφυΐα έχουν και έφεση στα μαθηματικά».

Ο κ. Αλέξανδρος Φωτεινός, ιδιοκτήτης ωδείου και δάσκαλος μουσικής, υποστηρίζει ότι «η μελέτη είναι απαραίτητη και η μουσική τούς μαθαίνει τόσο την έννοια της συγκέντρωσης όσο και αυτή της υπευθυνότηταςοι οποίες φυσικά θα τους χρειαστούν και στο σχολείο- αφού σιγά σιγά συνειδητοποιούν ότι έχουν το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης στην εκμάθηση κάποιου οργάνου». Ένα ακόμη όφελος, σύμφωνα με την κ. Καλομοίρη, είναι στη διαδικασία κοινωνικοποίησης, «η παρουσίαση ενός κομματιού στο ευρύτερο κοινό απαιτεί ωριμότητα και συνεπάγεται λοιπόν βελτίωση της κοινωνικότητας και της συμπεριφοράς του παιδιού».

Η ψυχολόγος κ. Καππάτου επισημαίνει ότι «πιθανόν η συστηματική ενασχόληση με κάποιο όργανο να οδηγήσει στην απώλεια του στοιχείου της παιδικότητας». Για τον λόγο αυτόν υποστηρίζει ότι οι γονείς δεν θα πρέπει να πιέζουν τα παιδιά τους, «δεν πρέπει ποτέ να βγάζουν πάνω τους προσωπικές επιθυμίες. Δεν πρέπει να τα πειθαναγκάζουν, είτε να μάθουν κάποιο όργανο είτε αν μαθαίνουν να διαπρέψουν, γιατί το μόνο που θα επιτύχουν είναι τα παιδιά να το εγκαταλείψουν ή ακόμη χειρότερα να μισήσουν τη μουσική».

Όσο για τον ρόλο των γονέων, ο κ. Φωτεινός σημειώνει πως «οφείλουν να δίνουν στο παιδί ερεθίσματα σχετικά με τη μουσική. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που ακόμη και να την αφήσει στο μέλλον θα έχει κερδίσει κάτι, θα μάθει να είναι καλός ακροατής».
Όπως λέει, με βάση την εμπειρία του, «τα περισσότερα παιδάκια εκφράζουν τα ίδια την επιθυμία να μάθουν κάποιο όργανο». Τονίζει δε ότι «ακόμη και όταν πρόκειται για απόφαση των γονιών, εμείς προτείνουμε τα παιδιά είτε να κάνουν κάποια μαθήματα σε διαφορετικά όργανα ή να παρακολουθήσουν μια συναυλία για να διαλέξουν μόνα τους όργανο». Και αφού αρχίσουν μαθήματα είναι απαραίτητη η βοήθεια των γονέων στο σπίτι. «Καλό είναι ακόμη κι αν δεν έχουν μουσικές γνώσεις να προσπαθήσουν να μάθουν τα πολύ βασικά ώστε να παρακολουθούν τη μελέτη και φυσικά να τα παρακινούν, χωρίς όμως να τα πιέζουν», αναφέρει. Εξίσου σημαντικό ρόλο δύναται να παίξει η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου και στην εφηβική ηλικία.
«Πολλοί είναι οι έφηβοι που επιθυμούν να μάθουν κάποιο πιο μοντέρνο όργανο, όπως κιθάρα ή ντραμς και μιας και η εφηβεία είναι η κατεξοχήν ηλικία μουσικής ακρόασης, οι γονείς πρέπει να τους ενθαρρύνουν. Γιατί έτσι εκτονώνουν το άγχος και τις ανησυχίες τους ενώ δημιουργώντας μια μπάντα έχουν και δευτερογενή οφέλη. Κοινωνικοποιούνται, γίνονται αρεστά στην παρέα και το άλλο φύλο και φυσικά αποφεύγουν τους λεγόμενους περίεργους δρόμους», λέει η κ. Καππάτου.

LUCY IN THE SKY...


Πέθανε η «Λούσι» που ενέπνευσε το τραγούδι των Beatles

Έφυγε σήμερα από τη ζωή η Βρετανίδα που είχε εμπνεύσει τους Beatles να γράψουν το «Lucy in the sky with diamonds», ένα από τα πιο γνωστά τραγούδια τους. «Όλος ο κόσμος σοκαρίστηκε από τον θάνατο της Λούσι. Ήταν μία από τις πιο σημαντικές υποστηρίκτριές μας, μια πραγματική αγωνίστρια», δήλωσε η Άντζι Ντέιβιντσον, διευθύντρια της εκστρατείας του St Thomas Lupus Trust, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση Τύπου. «Αυτό που μας λυπεί είναι ότι έχασε τη μάχη που με σθένος έδινε εναντίον της ασθένειας τόσα χρόνια», πρόσθεσε. Η Λούσι Ο' Ντόνελ, που έγινε Λούσι Βόντεν μετά τον γάμο της, πέθανε την προηγούμενη Τρίτη σε ηλικία 46 ετών από λύκο, μια δερματική αυτοάνοση νόσο, που επηρεάζει το δέρμα και τις αρθρώσεις. Η Λούσι ήταν στην ίδια τάξη με τον Τζόυλιαν Λένον, γιο του Τζον Λένον, όταν ήταν 3 ετών το 1966. Ο μικρός Λένον έφτιαξε μια ζωγραφιά και όταν την έδειξε στον πατέρα του του εξήγησε ότι πρόκειται για «την Λούσι στον ουρανό με διαμάντια». Αυτή η εκδοχή για το τραγούδι, που η ίδια η Λούσι είχε διηγηθεί το 2007, υποστηρίζεται από πολλές βιογραφίες για το συγκρότημα.

ΠΗΓΗ: www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ
"Lucy in the Sky with Diamonds"

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Laid Back : «Beautiful Day»

When I woke up in this morning
I said to myself
should I laugh or should I cry
it's a little bit strange building castles in the rain
so I made up my mind and said to myself

It's a beautiful beautiful beautifulday today
It's a beautiful beautiful today
don't take it away

funny little things
can make my day
funny little things
can take it away

It's a beautiful beautiful beautifulday today
It's a beautiful beautiful beautifulday today
don't take it away
It's a beautiful beautiful beautifulday today
It's a beautiful beautiful today
don't take it away

Η ΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΥΨΗ



ΑΦΡΟΣ


Είναι οι πόθοι μιναρέδες στυλωμένοι
Λάμψεις του μουεζίνη στην κορφή τους
Φωτοβολίδες των κραυγών της οικουμένης
Πυγολαμπίδες σε συρτάρια κορασίδων
Που κατοικούν σε ακρογιαλιές μέσα σ' επαύλεις
Και τρέχουν με ποδήλατα σε κήπους
Άλλες γυμνές άλλες ημίγυμνες κι άλλες φορώντας
Φορέματα με φραμπαλάδες και μποτίνια
Που στίλβουν την ημέρα και την νύχτα
Όπως τα στήθη τους την ώρα που βουτάνε
Μεσ' στον αφρό της θάλασσας.




ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ
(1901-1975), "Ενδοχώρα"


Ο ποιητής της αισιοδοξίας , της αγάπης και των ονειρικών

αποδράσεων από την πεζή και άχρωμη πραγματικότητα .
"Ο Εμπειρίκος είναι εγωιστικός, λέει ο Μιχάλης Μερακλής,
φίλαυτος, ατάραχος, μπροστά στα κοσμογονικά συμβάντα
της φυλής, έφερε όμως μια δική του φωνή, ερωτική,
γυναικολατρική, ηδονολατρική, αισθησιακά ελληνική.
Βρίσκεις στα γραφτά του εκείνη τη διψαλέα, αρπαχτική
ματιά του Έλληνα, που αναστατώνεται στο δρόμο από
το πέρασμα της όμορφης γυναίκας.
Παντού μιλά, οιστρηλατημένος, για γυναίκες νεανικές
("κορασίδες"), εύχυμες, προκλητικές' το γυναικείο στήθος
έχει μιαν ολότελα έντονη, αιχμηρή λειτουργία στην ποίησή του"*.


* "Η σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία (1915-1970) Ι. Ποίηση",

Εκδ. Κωνσταντινίδη, Θεσσαλονίκη.

ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΟΜΟΡΦΑ ΤΗ ΒΔΟΜΑΔΑ ΜΑΣ

ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ (4)
ηχητικά σποτάκια
από αγαπημένα έργα τους,
ενώ βλέπουμε τις προσωπογραφίες του
ς

ΓΙΑ ΤΗ ΦΑΝΕΛΑ!


Για τη «φανέλα»!
του Μηταφίδη Τριαντάφυλλου*

Με τη Ν.Δ. να υπόσχεται ακόμα χειρότερες μέρες και το ΠΑΣΟΚ «πράσινα άλογα», ο «ΣΥνασπισμός ΡΙΖοσπαστικής Αριστεράς» διεκδικεί την ψήφο των πολιτών, παίζοντας κυριολεκτικά «για τη φανέλα»! Την διεκδικεί φυσικά και απέναντι στους νοσταλγούς του σταλινισμού αλλά και τους δημαγωγούς του ακροδεξιού λαϊκισμού, για τις μάχες που έδωσε και δίνει και σ’ αυτή την πόλη ως δύναμη αντίστασης-σύνθεσης-προοπτικής.
Γιατί στήριξε τους αγώνες της εργατικής τάξης ενάντια στο κλείσιμο των εργοστασίων και τις απολύσεις στη ΖΙΜΕΝΣ, τη ΒΙΑΜΥΛ, τον Όμιλο Λαναρά. Γιατί βρέθηκε στην πρώτη γραμμή του αγώνα για να μην ιδιωτικοποιηθούν το λιμάνι και η Ε.Υ.Α.Θ.
Γιατί συμμετείχε σε όλα τα κινήματα που διεκδικούν ποιότητα ζωής στην πόλη μας, με την αξιοποίηση π.χ. των πρώην στρατοπέδων και την υπεράσπιση των ελεύθερων χώρων, με την απομάκρυνση της ΔΕΘ και του Γ΄Σ.Σ -ώστε να δημιουργηθεί μητροπολιτικό πάρκο-, με τη ματαίωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, με τη διάσωση του θαλάσσιου μετώπου από τα αρπαχτικά που θέλουν να το κατασπαράξουν.
Γιατί συμμετείχε στις κινητοποιήσεις ώστε να δοθεί ριζική-οικολογική λύση στο μεγάλο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Γιατί ξεσκέπασε και πάλεψε μέσα και έξω από τη Βουλή ενάντια στις αμαρτωλές μπίζνες της Εκκλησίας στη Θέρμη, το Πανόραμα και για να αποδώσει τα οικόπεδα που κατέχει, ώστε να κατασκευαστούν σχολεία.
Γιατί αποκάλυψε και κατάγγειλε τις ληστρικές, απευθείας αναθέσεις μεταφοράς μαθητών από τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης στο «καρτέλ» των μεγαλολεωφορειούχων.
Γιατί τον περασμένο Δεκέμβρη κατέβηκε στους δρόμους της πόλης για να υπερασπίσει τα δικαιώματα και τις διεκδικήσεις της νεολαίας.
Γιατί στήριξε με κάθε τρόπο τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων και των φοιτητών εναντίον των εργολάβων καθαριότητας στο ΑΠΘ. Γιατί στάθηκε μαχητικά στο πλάι των αγροτών και των κτηνοτρόφων.
Γιατί συμμετείχε στις ριψοκίνδυνες αποστολές του κινήματος Free Gaza για το σπάσιμο του ναυτικού αποκλεισμού της μαρτυρικής Γάζας. Γιατί υποστήριξε τον αγώνα για ανθρώπινες συνθήκες κράτησης των εγκλείστων στις φυλακές Διαβατών.
Γιατί υποστηρίζει τα δικαιώματα των μεταναστών και των προσφύγων που ενσαρκώνουν τη νέα πολυπολιτισμικότητα, την «ευλογία» του διαφορετικού απέναντι στο φαύλο, «μπαγιάτικο», εθνοθρησκευτικό της κατεστημένο.
Γιατί αγωνίζεται για μια «Θεσσαλονίκη - ανοιχτή πόλη», χωρίς τα κόμπλεξ του παρελθόντος, ώστε να καθορίσουμε με «λογισμό και όνειρο» το μέλλον και το ρόλο της στον 21ο αιώνα.

*Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ, «Επωνύμως», 28/9/09

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ


Μέρα μπαίνει , μέρα βγαίνει
και η ίδια απορία μένει:
γιατί οι πάνω πάνω ποτέ δεν πιάνουνε τον πάτο,
αλλά πάντοτε οι από κάτω πάνε όλο παρακάτω;

Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


Υποβολείο

Tου Βασιλη Aγγελικοπουλου
"Η Καθημερινή", 27/9/2009

«Ψυχές μαραγκιασμένες από δημόσιες αμαρτίες» έλεγε ο Σεφέρης. • Σαν τα σαλιγκάρια σέρνονται πάλι στις στράτες. • «Ταλαιπωρούνται» για λίγες μέρες, ώσπου να αποσυρθούν πάλι σε δημόσιους θώκους. • Νικητές και ηττημένοι. • Παρακολουθώ με περιέργεια • αν και σκυλοβαριέμαι το συνήθως πλαδαρό, νεφελώδες και δήθεν της γραφής τους • κάτι θεατρικούς πανεπιστημιακούς να αρθρογραφούν για το ζήτημα «Επίδαυρος και αρχαίο δράμα» • και τα σούργελα-μούργελα που μας σερβίρουν ορισμένοι εκεί για «πρωτοπορία». • Το τι επιστρατεύουν, τι επικλήσεις σε Φουκώ και άλλους θεωρητικούς • Γάλλους βεβαίως! • ή σε «εκσυγχρονιστές» σκηνοθέτες • γερμανοτραφείς βεβαιότατα! • τι βαθυστόχαστες κορώνες φθέγγονται • (θα τις συγκεντρώσουν και σε τόμο κάποια στιγμή) • - με τις οποίες φιλοδοξούν να αποδείξουν τι; • Οτι όσοι δεν αρέσκονται στα σούργελα-μούργελα • είναι • ντε και καλά • κολλημένοι σε μια «εθνική» • ή «παλαιοεθνικοθεατρική» • θεώρηση του αρχαίου δράματος • - και της «Ιεράς Επιδαύρου» ο-πωσ-δή-πο-τε. • Δηλαδή παρωπιδικοί και οπισθοδρομικοί εθνικιστές. • Ω, κύριε καθηγητά, τι σύνθετες αναλύσεις η ανήσυχη σκέψη σας! • Ο Φουκώ να σας σκέπει. • (Τους ασκεπείς φοιτητές τους σκέφτομαι μόνο). • Για να υπερασπιστούν το γυμνό από κάθε καλλιτεχνικό αποτέλεσμα σουργελοκάμωμα • στήνουν «απέναντι» εθνικιστικά σκιάχτρα • και επιστρατεύουν φουκωριάρικες διανοητικές πιρουέτες • - να μην αντιγράψω τα ιλαρά της γλωσσοσκέψεώς των • και προβάλλω ανταγωνιστές του σεβαστού μου κ. Βέλτσου στον δημόσιο λόγο. • (Ο οποίος όμως είναι διαυγής ως κρύσταλλος όταν αρθρογραφεί εναντίον αντισημιτικών δυνάμεων ή ενεργειών). • (Πιστόν φίλον εν φουρτούναις γιγνώσκεις). • (Τον είχε κάνει ως και πρόεδρο στο Εθνικό - άλλο αν δεν φτούρησε). • Δεν μου φτάνουν όσοι θίγονται • ή νομίζουν ότι θίγονται • από τη στήλη • τους οποίους οφείλω βεβαίως να αντιμετωπίζω τηλεφωνικώς ή με ποικίλους άλλους τρόπους • έχω • όχι σπάνια • κι εκείνους που θίγονται για όσα τους είπαν διάφοροι καλοθελητές ότι γράφω γι’ αυτούς, χωρίς καν να κάνουν τον κόπο να διαβάσουν οι ίδιοι τη στήλη. • Και σε πρήζουν • με τη φλέβα να στον λαιμό και τη γλώσσα βαριοπούλα να τσακίζει κόκαλα • για να αποδειχθεί στο τέλος ότι άλλου κείμενο είχαν υπόψη τους. • Και -το χειρότερο- να υφίστασαι μετά την «ειλικρινή συγγνώμη» τους • και τη «γνωστή εκτίμησή» τους στο πρόσωπό σου • άσε δε τη «φιλία» τους • εκπεφρασμένη συνήθως με τρόπο πιο ακαλαίσθητο • ίνα μη τι χείρον είπω • απ’ ό,τι η οργή τους. • Βαριά η καλογερική, I know. • Και «φιλίες» ξίνισαν και «εκτιμήσεις» εξαερώθηκαν, και «σεβάσματα» ξεγυμνώθηκαν κατά τον ρουν. • Σε «εκτιμούν» και σε «σέβονται» - μόνο μην τους αγγίξει έστω και κατ’ ελάχιστον η ριζιμιά, για σένα, αρχή της δημοσιογραφίας «απέναντι και έλεγχος». • Ου φροντίς. • «Φίλος» και «σεβαστός» μόνο ως χειροκροτητής, να λείπει το βύσσινο. • Και μουγκοθόδωρος επίσης δεν μου πολυκάθεται. • Οπότε… • Μπες στα μπλογκ, στα φέισμπουκ, στα τουίτερ-μουίτερ και δεν ξέρω ’γω τι άλλο, μου λένε διάφοροι. • «Κάνε ένα δικό σου μπλογκ» με προτρέπουν με επιμονή. • Αλλά • αμαρτία ομολογουμένη • όποτε πλησιάζω τα σχετικά ύδατα παθαίνω ζάλη από τις αναθυμιάσεις. • Πέλαγος μέγα και παφλάζον απλώνεται εκεί μέσα η βλακεία κι η κακοήθεια. • Λύματα γεννήματα της ανωνυμίας την οποία επιτρέπει γενναιόδωρα το μέσον. • Βόθρος. • Μέσα στον οποίο ανακαλύπτεις • με αντιασφυξιογόνες μάσκες • μερικά αξιόλογα πράγματα. • Απαγε - έχω καλύτερα να ζήσω.

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 27, 2009

ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ

Jean-François Champollion
Γέννηση: 1790.
Γενέθλια πόλη : Figeac, Γαλλία.
Θάνατος: 1832 ( ανακοπή καρδιάς)..
Τόπος θανάτου: Παρίσι.
Χώρος ταφής : Νεκροταφείο Père Lachaise , Παρίσι.
Ειδικότητα : Ιστορικός, αρχαιολόγος.
Συμβολή του στην Ιστορία του Πολιτισμού: Μετάφραση των ιερογλυφικών της Στήλης της Ροζέτας,, ενός κειμένου υποτέλειας προς τον Πτολεμαίο της Αιγύπτου,
pου είναι γραμμένο σε ιερογλυφική και δηημοτική αιγυπτιακή γραφή
Καθώς επίσης και στα ελληνικά.
Χρονολογία ολοκλήρωσης της μετάφρασης: 27 Σεπτεμβρίου 1822.




ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΝΙΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ


Αδιάφθορη, σχιζοπεπλούσα, διαστελλογενής
με τα σπασμόλυτα τριφυλλοχίτωνα που εντρέμαν
δορυφλεγής νυχοβατούσε η Ερωφάντη.
Διαφασικά οι αμφίκλωνοι λαγόνες της ανοίγαν
καθώς τα χέρια της εκλύονταν σε υποτροπές.
Ασύγχρονη στις φωτοδιακυμάνσεις
εκμαγική μες στους κρυπτοφαλούς
χρονόλυτη,
στιγμοφιλής, πεόπληκτη
στρεπτοχαμογελούσε
νεύοντας τους Σατυροειδείς.

Α. Θ. Νικολαΐδης, "Η πείρα και η πυρά Β΄", 1965.

Διακεκριμένος ψυχίατρος και γλωσσολόγος,
συγγραφέας πεζών και ποιητικών έργων.
Ως ποιητής ανήκει στη γενιά
των νεοϋπερρεαλιστών. Η εξοικείωσή του με
τον κόσμο του ασυνειδήτου απελευθέρωσε
τις εγκλωβισμένες στη λήθη λέξεις της καθαρεύουσας,
που υποστήριζε ότι βοηθούσαν , με την προσωπική μέθεξη του αναγνώστη,
στη διάσπαση της "πυρηνικής ενέργειας" της γλώσσας.

Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΡΟΪ ΛΙΧΤΕΝΣΤΑΪΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Roy Fox Lichtenstein
(1923 – 29 Σεπτεμβρίου 1997)

ο μέγιστος των καλλιτεχνών της ποπ-αρτ.
Τον είπαν "βασιλιά των στεροτύπων" , επειδή άντλησε
τα θέματα και την τεχνική του από τον κόσμο
της διαφήμισης και των κόμικς.
Το γεγονός όμως αυτό δε μειώνει στο ελάχιστο
τη μαγική ακτινοβολία που εκπέμπουν τα έργα του

ΒΛΕΠΕΤΕ

τη μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση
που έγινε στην Αγγλία τα τελευταία 30 χρόνια
με πίνακες και σχέδια του καλλιτέχνη.

[2004 /Hayward Gallery , ΛΟΝΔΙΝΟ]



ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ (3)

ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ
ηχητικά σποτάκια
από αγαπημένα έργα τους,
ενώ βλέπουμε τις προσωπογραφίες τους

ΓΙΑ ΤΟ ΑΙΣΧΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ


1. Σήμα κινδύνου για τη σχολική στέγη στη
Δυτική Θεσσαλονίκη


Στο... κόκκινο βρίσκεται το πρόβλημα της σχολικής στέγης σε ορισμένες περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης. Το μήνυμα αυτό θέλησαν να στείλουν εκπρόσωποι της Γ' ΕΛΜΕ, οι οποίοι παρέδωσαν χτες στη διοίκηση του νομαρχιακού συμβουλίου μία «μακέτα», που αναπαριστά σχολικό κτίριο πάνω σε κόκκινη βάση.

Στο πλαίσιο εκστρατείας ευαισθητοποίησης των φορέων της πόλης για το πρόβλημα της σχολικής στέγης, εκπρόσωποι της Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης παρενέβησαν στη χτεσινή συνεδρίαση του νομαρχιακού συμβουλίου. Εκτός ημερήσιας διάταξης ο πρόεδρος της τοπικής ένωσης των καθηγητών (Γ΄ΕΛΜΕ), Τριαντάφυλλος Τρανός, μίλησε για τις ανάγκες για νέες σχολικές αίθουσες σε περιοχές, όπως η Πολίχνη, οι Συκιές και η Νεάπολη. «Πρέπει να υπάρξει σωστή κατανομή των προτεραιοτήτων και διεκδίκηση κονδυλίων», επισήμανε ο κ. Τρανός, ο οποίος αναφέρθηκε στο 2ο Λύκειο Πολίχνης, όπου οι μαθητές της α' τάξης στριμώχνονται σε κοντέινερ. Υπενθυμίζεται ότι ο δήμος Πολίχνης κατέχει τα... σκήπτρα στη διπλοβάρδια με ποσοστό που υπερβαίνει το 40%. «Στις Συκιές γκρεμίστηκε ένα 12θέσιο προκάτ σχολείο και στη θέση του κατασκευάστηκε ένα σχολείο με λιγότερες αίθουσες, όπου χρησιμοποιούνται ακόμη και υπόγειοι χώροι για να φιλοξενήσουν παιδιά με ειδικές ανάγκες», τόνισε ο κ. Τρανός.

Οι καθηγητές παρέδωσαν στη διοίκηση του νομαρχιακού συμβουλίου και μία «μακέτα», που αναπαριστά ένα σχολικό κτίριο πάνω σε κόκκινη βάση. Η επιλογή του χρώματος συνδέεται με την υπερεπείγουσα ανάγκη επίλυσης του προβλήματος. Αναφερόμενος στο ζήτημα, ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Ψωμιάδης, τόνισε ότι στη δυτική Θεσσαλονίκη, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η διπλοβάρδια μηδενίστηκε, ενώ στο παρελθόν ξεπερνούσε το 47%. «Υπάρχουν προβλήματα και διεκδικούμε χρήματα για να τα λύσουμε. Ακόμη και μέσα στην προεκλογική περίοδο πήραμε άλλα πέντε εκατ. ευρώ. Ομως, δεν έχω... μαγικό ραβδάκι», υποστήριξε ο νομάρχης. Ο εντεταλμένος νομαρχιακός σύμβουλος για θέματα Παιδείας, Ευθύμης Φωτόπουλος, παραδέχτηκε ότι στην Πολίχνη υφίσταται πρόβλημα σημειώνοντας ότι δρομολογείται η επίλυσή του. Σε άλλες περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει βελτιωθεί σημαντικά η εικόνα.
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ, 25/9/2009
********************************
****************************
2. Στο δρόμο για τα σχολεία της κοροϊδίας
στη Δυτική Θεσσαλονίκη


«Θέλουμε σχολεία και όχι κοροϊδία», βροντοφώναξαν την Τρίτη περίπου 400 γονείς και μαθητές, που απέκλεισαν τον κεντρικό δρόμο του Ασβεστοχωρίου, στον Χορτιάτη Θεσσαλονίκης διαμαρτυρόμενοι, όπως αναφέρει η Ελευθεροτυπία (23.09.2009) για τα χρόνια προβλήματα της σχολικής στέγης στην περιοχή τους.

Η «επιτροπή αγώνα», που έχουν συγκροτήσει μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, πραγματοποίησε και πέρυσι επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις. «Αποφασίσαμε κάθε Τρίτη να προχωρούμε σε αποκλεισμό του δρόμου μπροστά από το δημαρχείο, ώσπου να επιλυθεί το πρόβλημα», ξεκαθάρισαν.

Η κινητοποίηση και πάλι αποφασίστηκε από τη γενική συνέλευση του Συλλόγου Γονέων 1ου και 2ου Δημοτικών Ασβεστοχωρίου, που αυτή τη φορά μάλιστα κατέλαβαν συμβολικά το κτήριο του Δημαρχείου Χορτιάτη. Σύμφωνα με τους γονείς, οι μαθητές των δύο Δημοτικών κάνουν μάθημα εδώ και δέκα χρόνια σε νοικιασμένα καταστήματα και σε προκάτ αίθουσες που έχουν τοποθετηθεί σε πάρκο, ενώ ο αριθμός των μαθητών κάθε χρόνο αυξάνεται.

«Οι χώροι που στεγάζονται τα παιδιά μας δεν διαθέτουν τις προδιαγραφές για να λειτουργούν σχολεία. Περίπου 400 μαθητές προαυλίζονται σε 80 τετραγωνικά μέτρα. Κάθε χρόνο το πρόβλημα διογκώνεται. Ο αριθμός των νέων οικογενειών που εγκαθίστανται στην περιοχή αυξάνεται ραγδαία. Μας εμπαίζουν το υπουργείο Παιδείας, η νομαρχία και οι αρμόδιοι», έλεγαν. Διαμαρτυρία για τα προβλήματα σχολικής στέγης στη Θεσσαλονίκη έχουν προγραμματίσει για την Πέμπτη και οι ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης, κατά τη συνεδρίαση του νομαρχιακού συμβουλίου.
e-paideia.net

ΠΕΣ ΜΟΥ Τ' ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ , ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΤΙ ΜΑΘΗΤΗΣ ΕΙΣΑΙ!


"Παιδί μου Γοδεφρείδε, μην το παίρνεις
προσωπικά, αλλά πρέπει να σου πω ότι
οι βαθμοί σου δε συμβαδίζουν με το λαμπρό όνομά σου!"

Τα ονόματα και η εύνοια των δασκάλων
στη Γερμανία

Στη Γερμανία μαθητές με ονόματα όπως Γιάκομπ, Μαξιμίλιαν ή Αλεξάντερ και μαθήτριες με ονόματα όπως Χάνα, Σοφίε ή Σαρλότε θα τύχουν καλύτερης αντιμετώπισης από δασκάλους και καθηγητές, διότι στην πλειονότητά τους θα θεωρηθούν εκ των προτέρων «καλοί και πειθαρχημένοι», αναφέρει Το Βήμα (23.09.2009). Αν όμως ένα παιδί λέγεται Τζάστιν, Μορίς, Αντζελίνα ή Σαντάλ θα δημιουργήσει κακή εντύπωση.

Σύμφωνα με έρευνα γερμανικού πανεπιστημίου σε 2.000 δείγματα, τα παραδοσιακά γερμανικά ονόματα προδιαθέτουν θετικά τους διδάσκοντες, ενώ τα ξενόφερτα ή όσα τιμούν διασημότητες δημιουργούν ισχυρές προκαταλήψεις.

Η έρευνα έδειξε ότι είναι πιθανότερο παιδιά με ονόματα αστέρων της τηλεόρασης και του κινηματογράφου να προέρχονται από οικογένειες λιγότερο μορφωμένες και εύπορες.
e-paideia.net

ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

Το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών,
σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Minnesota ΗΠΑ,
διοργανώνει Επιστημονική Συνάντηση (workshop),
με θέμα
The Mediterranean
and its Seas; Natural, Social, Political
Environments and Landscapes, 15th-20th centuries.


Η Επιστημονική Συνάντηση θα πραγματοποιηθεί
την Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου,
ώρα 17.00-20.30,
και την Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου,
ώρα 09.15-14.00, 17.00-20.30,

στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών,
Πανεπιστημίου 30· το
Σάββατο,
3 Οκτωβρίου, ώρα 09.15-14.30,
στο Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, Σκουφά 45.
Σας προσκαλούμε να παραστείτε

Η Οργανωτική Επιτροπή
Όλγα Κατσιαρδή-Hering, Αναστασία Παπαδία-Λάλα, Μαρία Ευθυμίου, Κατερίνα
Γαρδίκα, Ευάνθης Χατζηβασιλείου,Κατερίνα Κωνσταντινίδου, Βάσω Σειρηνίδου

ΟΙ ΜΑΣΕΛΕΣ ΤΩΝ ΓΚΟΛΝΤΕΝ ΜΠΟΙΣ

ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝ
ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΛΑΦΟΝ
ΤΩΝ 400.000 ΕΥΡΩ ΣΤΙΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΟΥΣ!

ΧΡΥΣΑ ΜΠΟΝΟΥΣ
ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ


-ΕΝΣΩΜΑΤΩΝΟΥΝ ΠΡΙΜ ΣΕ ΜΙΣΘΟΥΣ
- ΠΕΡΝΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΣΕ ΕΤΑΙΡΙΚΕΣ ΚΑΡΤΕΣ
-ΑΠΟΚΤΟΥΝ ΠΟΛΥΤΕΛΗ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΜΕΣΩ LEASING
- ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΠΡΟΝΟΜΙΑΚΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Εφημεριδα Τα Νέα, 26/9/2009

Είμαι ένας πάμφτωχος και μόνος εργαζόμενος καουμπόης
που δουλεύει ολημερίς για τα πριμ των γκόλντεν μπόις,
πρώτα με δανείσανε, ύστερα με πέταξαν στα δόντια του Τειρεσία,
όσο κι αν τους παρακαλώ, με κοιτούν με βλέμμα όλο αφασία...

ΜΝΗΜΕΙΩΔΕΙΣ ΕΡΩΤΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ



Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΖΟΥΛΙΑΣ...

"Άλλωστε κι εγώ θα μπορούσα να γίνω πρωθυπουργός
αυτής της χώρας. Τι παραπάνω έχει από μένα ο Πρωθυπουργός;"

ΤΖΟΥΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΤΟΥ

...ΚΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑΚΟΥ
"Τίποτα , μανάρα μου, τίποτα!
Γι' αυτόν ακριβώς τον εξέλεξαν δύο φορές!
Για να μην τους κόβει το αβγολέμονο
στα γιουβαρλάκια τους.
Αν εκλεγόσουν εσύ, θα είχαμε
το μισό πληθυσμό της Ελλάδας σε καταστολή
και οι σχέσεις μας με τις άλλες χώρες
θα είχαν βελτιωθεί σημαντικά.
Παραδείγματος χάριν , με την Ιταλία του Μπερλουσκόνι..."

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ


Προεκλογικός μπουφές εκ πρώτης όψεως
με μπον φιλέ, αστακούς και γαριδομακαρονάδες.
Μετεκλογικό τραπέζι ταμάμ για τις ζοχάδες:
πατατούλες ψητές και κολοκύθια μετά ριγάνεως.
[Photo: www.sintagespareas.gr]

Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

[...]Η αποϊεροποίηση της φύσης και η στυγνή καθυπόταξή της, με τις ολέθριες επιπτώσεις που έχουμε ήδη αρχίσει να βιώνουμε σήμερα, είναι το ένα από τα δύο πιο ενδιαφέροντα σημεία στο κατηγορητήριο που απαγγέλλει ο Τερζάκης εναντίον του σύγχρονου, τεχνικοποιημένου καπιταλισμού (τα υπόλοιπα είναι αυτά που θα περίμενε κανείς από έναν αριστερό σχολιαστή, αν και διατυπώνονται με ιδιαίτερα συνεκτική επιχειρηματολογία και πραγματολογική πληρότητα). Το άλλο είναι η εγγενής ροπή του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού προς τον ολοκληρωτισμό, η οποία εκφράζεται με την εισβολή και την επιβολή της αγοράς, ιδίως μέσω της πολιτισμικής βιομηχανίας και των προηγμένων μεθόδων του μάρκετινγκ, σε περιοχές της ανθρώπινης ψυχής που ο παραδοσιακός καπιταλισμός δεν είχε αποικιοποιήσει.

Κι εδώ επίσης έχουμε αρχίσει να βιώνουμε τις συνέπειες, πολιτικές αυτή τη φορά, της νεοφιλελεύθερης εξαλλαγής του συστήματος. [...]


Έγραψε ο Δημοσθένης Κούρτοβικ
στα ΝΕΑ, σχολιάζοντας κριτικά
το βιβλίο
του Φ. Τερζάκη
"Κρίση και ιδεολογίες στην αυγή
του 21ου αιώνα".
Βιβλιοδρόμιο, 26/9/2009.
















Φώτης Τερζάκης

Σάββατο, Σεπτεμβρίου 26, 2009

ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΜΕ

ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΜΕ Denys Arkand
(Γενν. 1941)
"Τα χρόνια της μαυρίλας"
" L' age des tenebres"

Ο σπουδαίος γαλλοκαναδός σκηνοθέτης
στρέφει τα πυρά του ενάντια στον αδιέξοδο
τρόπο ζωής των σύγχρονων κοινωνιών
δυτικού τύπου. Ο αμείλικτος γραφειοκρατικός
προγραμματισμός και η δυναστεία του πολιτικώς
ορθού μετατρέπουν τους ανθρώπους σε σάρκινες
μηχανές, συνθλίβοντας τα αισθήματά τους και διαλύοντας
προσωπικές σχέσεις και θεσμούς, όπως η οικογένεια.
Η μόλυνση της ατμόσφαιρας στο Κεμπέκ παίρνει εφιαλτικές
διαστάσεις, ο χρόνος του ανθρώπου καταβροχθίζεται
από τις τεράστιες αποστάσεις που είναι υποχρεωμένος
να διανύει καθημερινά, ενώ η έλλειψη ζεστασιάς
και η πλήρης αδιαφορία για τις πραγματικές
ανάγκες του άλλου παίρνουν διαστάσεις πανδημίας.
Οι μόνοι τρόποι για να ξεφύγεις από την ασφυξία
μιας τέλεια οργανωμένης σκλαβιάς είναι ή να καταφύγεις
στον
κόσμο της φαντασίωσης ή να αλλάξεις φιλοσοφία
και να σπάσεις τα κομφορμιστικά δεσμά , που σ' εμποδίζουν
να απολαύσεις μια ζωή αληθινή και απαλλαγμένη
από τις συμβάσεις της αδιέξοδης πραγματικότητας.
Ο ήρωας του Αρκάν, μια καρικατούρα "φυσιολογικού
ανθρώπου" ακολουθεί επί χρόνια το δρόμο των φαντασιώσεων,
χωρίς όμως να καταφέρει να βελτιώσει στο ελάχιστο
την ποιότητα της ζωής του. Ώσπου κάποια μέρα
παίρνει τη μεγάλη απόφαση...
Αναζητήστε την ταινία σε DVD. Τη συστήνουμε ανεπιφύλακτα.
Το καταλυτικό χιούμορ του σκηνοθέτη και οι εξαιρετικές
ερμηνείες θα σας γοητεύσουν. Ο Αρκάν έχει το ταλέντο
να κολυμπάει στα βαθιά νερά των υπαρξιακών προβλημάτων
χωρίς να μας πιάνει ούτε βαρεμάρα ούτε κατάθλιψη

ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ (2)

Προκατάληψη είναι μια γνώμη ή άποψη η οποία έχει σχηματιστεί κατά έναν μη αντικειμενικό/επιστημονικό τρόπο. Συχνά σχηματίζεται σαν αποτέλεσμα έλλειψης πληροφόρησης ή μειωμένης αντίληψης. Προκαταλήψεις είναι για παράδειγμα διάφορες στέρεες πεποιθήσεις που έχει ο άνθρωπος, όχι μέσα από τη γνώση (δηλ. από την αλήθεια), αλλά από διάφορες κατά καιρούς δεισιδαιμονίες, δοξασίες, μυστικισμούς, θρησκοληψίες, τελολογίες, εσχατολογίες, μεταφυσικές πεποιθήσεις, ρατσισμούς, εθνικισμούς, κ.λ.π.
Η λέξη στερεότυπα αναφέρεται στις αντιλήψεις που έχουμε ως αποτέλεσμα προκαταλήψεων απέναντι σε άτομα, ομάδες και ιδέες.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ


ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΥΡΟΥΣ