Κυριακή, Μαΐου 31, 2009

Σκηνές πανεπιστημιακής τρέλας...



Σκηνές πανεπιστημιακής τρέλας...


Ενα πανεπιστημιακό τμήμα στην επαρχία, 12 ανδρόγυνα κι ένας εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του πανεπιστημίου συνθέτουν μια ιστορία φαιδρότητας αντίστοιχης με την κατάσταση που επικρατεί σε πολλά ελληνικά ΑΕΙ, αναφέρει η Καθημερινή (27.05.2009).

Συνέβη στο Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εκεί υπάρχουν 12 ανδρόγυνα μεταξύ των 59 διδασκόντων στις τέσσερις βαθμίδες. «Εγώ ήλθα νέα εδώ πριν από 12 χρόνια. Ποιον θα έκανα παρέα, εάν όχι έναν συνάδελφο; Δεν ξέρεις τι σημαίνει επαρχία...», ανέφερε στην εφημερίδα μία εκ των δώδεκα συζύγων, παρουσιάζοντας ως εύλογα τα... χτυποκάρδια στα πανεπιστημιακά έδρανα, με θέα τη λίμνη της κυρα-Φροσύνης. Βέβαια, τα ανδρόγυνα συμμετέχουν στη γενική συνέλευση του Τμήματος. Παράτυπα, αφού ο νέος Πρότυπος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των ΑΕΙ στην παράγραφο 10 του άρθρου 46 προβλέπει ότι δεν μπορούν να μετέχουν στη γενική συνέλευση σύζυγοι ή συγγενείς έως τέταρτο βαθμό «εκτός εξαιρέσεων που ρητά προβλέπονται στην ίδια διάταξη», όπως λέει. Ως εκ τούτου, το δίλημμα είναι σαφές: «Ή χωρίζεις και συνεχίζεις να μετέχεις ή μένεις εκτός».

Η παράγραφος αυτή προκάλεσε τις αντιδράσεις διδασκόντων του τμήματος, οι οποίες οξύνθηκαν περισσότερο από τη θέση που πήρε ο διδάσκων στο Tμήμα Χημείας και πρύτανης του ιδρύματος κ. Ι. Γεροθανάσης, που διέταξε να γίνει ΕΔΕ γιατί ορισμένοι πανεπιστημιακοί αρνήθηκαν να εφαρμόσουν το νόμο. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ, «η διενέργεια ΕΔΕ παραγγέλθηκε επειδή συνάδελφοι του Τμήματος Χημείας εξέφρασαν ενστάσεις, διαμαρτυρίες ή επιφυλάξεις επί της ορθότητας της εφαρμογής της διάταξης, εν όψει μάλιστα σοβαρών πρακτικών προβλημάτων εφαρμογής της».

Ο κ. Ι. Γεροθανάσης δικαιολόγησε τη θέση του λέγοντας ότι στηρίχθηκε στην ερμηνεία του νέου νόμου 3549/2007, την οποία έδωσε η νομική υπηρεσία του ιδρύματος. Αλλοι πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι μέσω της διάταξης βρέθηκε ένας τρόπος αποκλεισμού μελών από τη γενική συνέλευση.
Η γενική γραμματέας της ΠΟΣΔΕΠ κ. Ευγενία Μπουρνόβα, μιλώντας στην εφημερίδα, έκανε λόγο για στενή ερμηνεία του νόμου τονίζοντας ότι το κώλυμα της συμμετοχής συγγενών θα έπρεπε να υπάρχει μόνο στα εκλεκτορικά σώματα του ιδρύματος για την εκλογή κάποιου πανεπιστημιακού σε μία θέση ή την προαγωγή. «Η διάταξη αποτελεί ένα μόνο από τα πολλά παραδείγματα της ασύλληπτης προχειρότητας που χαρακτηρίζει το νομοθετικό έργο το οποίο το υπουργείο Παιδείας παρήγαγε κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου 3549/2007», αναφέρει η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ που επικρίνει το νόμο - πλαίσιο.

Η αναστάτωση που έχει προκληθεί στο Παν. Ιωαννίνων δεν αποκλείεται να φέρει το θέμα και στη σύνοδο των πρυτάνεων στις 26 και 27 Ιουνίου, με οικοδεσπότη το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Αλλωστε, οι πρυτάνεις θα πρέπει να λάβουν θέση για το ζήτημα, αφού οι συγγένειες και τα φαινόμενα νεποτισμού είναι συχνά στα ελληνικά ΑΕΙ...
e-paideia.net

ΕΝΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΠΑΝΙΣΧΥΡΟ ΛΟΜΠΙ ΤΩΝ ΒΡΙΞΕΛΩΝ

Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Πολιτισμού


Η αρχική ιδέα ξεκίνησε από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, το Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας της Βενετίας, το Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας της Μαδρίτης και το Πανεπιστήμιο του Παρισιού VΙΙ. Σύμφωνα με Τα Νέα (27.05.2009), αυτά τα τέσσερα ιδρύματα δημιούργησαν το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Πολιτισμού, με την υποστήριξη του συγγραφέα Ουμπέρτο Έκο και του φιλοσόφου Γιούργκεν Χάμπερμας. Κι απλώνοντας μια γέφυρα γνώσης, έφτασαν μέχρι τη Λατινική Αμερική: στο Καράκας της Βενεζουέλας δημιουργείται σήμερα ένα αντίστοιχο συνεργαζόμενο πανεπιστήμιο.

Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που ανέλαβαν αυτή την πρωτοβουλία και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού ήξεραν από την αρχή πως βαδίζουν ενάντια στο ρεύμα, το οποίο είναι σήμερα προσηλωμένο στην ιδιωτικοποίηση της γνώσης και στη μετατροπή της σε εργαλείο των επιχειρήσεων. Στην εφημερίδα «Ουμανιτέ», ο διευθυντής του Τμήματος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου του Παρισιού Ζαν Πουλέν εξηγούσε: «Βαδίζουμε πάνω στο πλατωνικό μορφωτικό μοντέλο, το οποίο τα σημερινά πανεπιστήμια έχουν ξεχάσει από καιρό. Στόχος μας είναι η επιστροφή στην ουσία της παιδείας και η πολιτιστική χειραφέτηση των ανθρώπων».

Τα μέλη της Ευρωπαϊκής Στρογγυλής Τράπεζας των Βιομηχάνων (ΕRΤ) είναι οι ιππότες της σύγχρονης καπιταλιστικής αποκάλυψης. Η ΕRΤ είναι ένα πανίσχυρο λόμπι των Βρυξελλών, στο οποίο μετέχουν 45 ανώτερα στελέχη των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων (Τotal, ΒΑSF, Νestle, ΕΟΝ, Shell, Renault και άλλων). Σε συνάντησή τους αποφάσισαν να συνεργαστούν πιο στενά για τον προσανατολισμό της παιδείας στις ανάγκες της αγοράς και τον προσηλυτισμό των παιδιών στην αγοραία ιδεολογία εξ απαλών ονύχων, στο πλαίσιο του προγράμματος που ονόμασαν «Τζετ- Νετ».

Στην Ολλανδία, όπου εφαρμόστηκε για πρώτη φορά, συμμετέχουν σε αυτό 300 καθηγητές των θετικών επιστημών και 33.000 μαθητές. Στη Γερμανία, το αντίστοιχο πρόγραμμα ονομάζεται «Εργοστάσιο της γνώσης», δημιουργήθηκε από γερμανικές πολυεθνικές και απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 6-12 ετών. Με ένα δικό της πρόγραμμα, η Siemens απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (3-6 ετών), ενώ η φινλανδική Νokia διοργανώνει κάθε χρόνο «τεχνολογικές κατασκηνώσεις» για παιδιά ηλικίας 14-19 ετών. Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μανουέλ Μπαρόζο, που ήταν παρών στη συνάντηση της ΕRΤ, δικαιολόγησε έτσι αυτό το παιδομάζωμα: «Στόχος μας είναι να δώσουμε σε όλους τους νέους τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους, ώστε να μας βοηθήσουν στη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής Ευρώπης». Για να γίνει αυτό, ομάδα ειδικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπό τον Γάλλο σοσιαλιστή πρώην πρωθυπουργό Μισέλ Ροκάρ αποφάνθηκε πως πρέπει να αποθαρρύνεται η θεωρητική και να ενθαρρύνεται η τεχνική παιδεία των νέων.

Τι ήθελε ο Πλάτων, όταν πριν από είκοσι πέντε αιώνες έστηνε την Ακαδημία του; αναρωτιέται ένας άλλος Γάλλος καθηγητής, ο Μισέλ Ναρβέζ. Να γνωρίσει στους μαθητές του τις ιδέες και την κριτική σκέψη, ώστε να μπορούν να συμβάλουν στην αρμονία της πόλης. Στους ευρωκράτες, αρκεί η αρμονία της φάμπρικας. Σίγουρα ο Πλάτων δεν θα έκανε καριέρα στη σημερινή Ευρώπη.
e-paideia.net

Ο ΚΑΡΑΒΕΛΑΣ ΚΑΙ Η ΚΑΡΑΒΕΛΑ ΤΟΥ

Το περασμένο Σαββατοκύριακο αποφάσισε ο Χρ. Καραβέλας, πρώην διευθυντής τηλεπικοινωνιών της Siemens Hellas να φύγει (κατ’ αρχήν) στη Γερμανία. Η απόφασή του, όπως και εκείνη του Μιχ. Χριστοφοράκου ελήφθη με βάση την αρχή «βλέποντας και κάνοντας», αφού όμως ήταν φανερό ότι τα αδικήματα του κ. Καραβέλα στη Γερμανία έχουν παραγραφεί. Εισαγγελικές αρχές στο Μόναχο πάντως διευκρίνιζαν στην «Κ» ότι από τη στιγμή που ο κ. Καραβέλας δεν έχει γερμανική υπηκοότητα, αυτό δεν παίζει κανένα ρόλο, θα συλληφθεί και θα σταλεί στην Ελλάδα. Ο κ. Καραβέλας ήταν το πιο σημαντικό πρόσωπο, μαζί με τον κ. Χριστοφοράκο, στην πιο βαρύνουσα υπόθεση πολιτικού χρήματος της μεταπολίτευσης μετά την υπόθεση Κοσκωτά. Ο ίδιος, γνώριζε πληρωμές που είχαν γίνει στον χώρο της Ν.Δ., στον χώρο του ΠΑΣΟΚ, μεμονωμένους πολιτικούς των δύο κομμάτων και στην ιεραρχία του ΟΤΕ. Επιχείρησε να συζητήσει το «θέμα» της ανάμειξής του, με νομικά και πολιτικά πρόσωπα που ενεπλάκησαν και στον χειρισμό των θεμάτων του Χριστοφοράκου. Ο Χρ. Καραβέλας συνέταξε, σύμφωνα με τον ανακριτή της υπόθεσης Siemens, ένα έγγραφο (τον Ιανουάριο του 1998) σύμφωνα με το οποίο διένειμε «μίζες» 86 εκατομμυρίων μάρκων για την υλοποίηση της διαβόητης συμφωνίας «8002», ανάμεσα στον ΟΤΕ και τη Siemens .
Τασος Τέλλογλου/ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (31/5/2009)

ΚΟΥΙΖ

ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΟΤΙ ΠΑΕΙ Η ΕΙΚΟΝΙΖΟΜΕΝΗ ΚΑΡΑΒΕΛΑ
ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΕΛΑ;


Α/ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΤΗΣ ΟΥΡΟΥΓΟΥΑΗΣ;
Β/ ΣΤΟ ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ;
Γ/ ΣΤΟΝ ΑΓΥΡΙΣΤΟ;

ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ (3)

"ΔΩΣΕ ΑΞΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΣΟΥ".
" Έχω ένα μεγάλο ψυχολογικό τραύμα μέσα μου.
Δε μου δίνουν σημασία! Δεν ικανοποιούν την ανάγκη μου
να δίνω αξία σε κάθε στιγμή της ημέρας μου.
Ούτε επώνυμες πάνες ούτε επώνυμα μωρουδιακά
ούτε, ρε γαμώ το, μία μαρκάτη πιπίλα!"

ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ (2)

ΕΝΘΑΔΕ ΚΕΙΤΑΙ ΡΟΧΑΛΙΖΩΝ,
ΤΟΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΗΘΕΣΙ ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΣ...

ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ (1)

ΝΑ 'ΤΟΣ , ΝΑ 'ΤΟΣ,
Ο ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ!
MARK , ΕΜΠΡΟΣ! ΣΕ ΘΕΛΕΙ Ο ΛΑΟΣ!
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ 'ΣΑΙ ΑΝΟΡΘΟΓΡΑΦΟΣ,
ΑΛΛΑ ΕΙΣΑΙ ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΟΣ ΚΑΙ ΙΔΑΝΙΚΟΣ!

Η ΣΤΕΑΤΟΠΥΓΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΑΛΕΜΕΝΟ ΛΕΙΨΑΝΟ



1. "Έχω ένα ρίγος στο στεατοπυγικό μου υποσύστημα,
όταν πρόκειται για τα ελληνικά."
- Τι σημαίνει αυτό που είπε ο κύριος Ζουράρις, Μπαμπά;
- Ότι , όταν πρόκειται για τα ελληνικά,
τον φαγουρίζει ο κώλος του, παιδί μου,
και η φαγούρα
μετατρέπεται σε ρίγος
στα λιπαρά καπούλια του!

***
2." Μου αρέσουν πάρα πολύ τα λείψανα.
Το λείψαν
ο σαλεύει. Το λείψανο είναι ζωντανό."
"Κύριες Ζουράρι, μια και είστε ειδικός
επί των ιερών λειψάνων, μήπως μπορείτε
να με φέρετε σε στενότερη επαφή
με το λειψανομάνουλο
της αδελφής του Μεγαλέξαντρου;"

ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ: WALT WHITMAN


Walt Whitman
(31 Μαΐου 1819-1892)

Ο σπουδαιότερος αμερικανός ποιητής όλων των εποχών.
Απελευθέρωσε την ποίηση από όλες τις συμβατικές
δεσμεύσεις της, ως προς τη φόρμα και την προσωδία,
και , πρώτος αυτός, χρησιμοποίησε την τεχνική του
ελεύθερου στίχου.
Μολονότι αυτοδίδακτος και χωρίς επιτυχημένη καριέρα
στη δημοσιογραφία, από το 1855, όταν δημοσίευσε
τα πρώτα 12 ποιήματα της συλλογής του "Φύλλα χλόης",
το έργο του γνώρισε τεράστια επιτυχία.
Έκτοτε η ζωή του Ουίμαν είναι στενά δεμένη
με τα "Φύλλα" του , τα οποία εξέδιδε ακατάπαυστα
αυξάνοντας συνεχώς τον αριθμό των ποιημάτων
και τροποπαιώντας τα παλαιότερα.
Η ποίηση του Γουίτμαν εκφράζει με τον καθαρότερο τρόπο
την πίστη του για έναν κόσμο καλύτερο και δικαιότερο,
και αποτελεί στις μέρες μας ένα παρήγορο καταφύγιο
αισιοδοξίας για τον καθημαγμένο από τα πελώρια
προβλήματα που αντιμετωπίζει σύγχρονο άνθρωπο.


To A STRANGER


PASSING stranger! you do not know how longingly I look upon you,
You must be he I was seeking, or she I was seeking, (it comes to me as of a dream,)
I have somewhere surely lived a life of joy with you,
All is recall'd as we flit by each other, fluid, affectionate, chaste, matured,
You grew up with me, were a boy with me or a girl with me,
I ate with you and slept with you, your body has become not yours only nor left my body mine only,
You give me the pleasure of your eyes, face, flesh, as we pass, you take of my beard, breast, hands, in return,
I am not to speak to you, I am to think of you when I sit alone or wake at night alone,
I am to wait, I do not doubt I am to meet you again,
I am to see to it that I do not lose you.

ΑΙ ΕΛΠΙΔΕΣ

ΑΙ ΕΛΠΙΔΕΣ

Σε λαγκαδιά, που δροσερά την έλουζαν ρυάκια,
μικρό παιδάκι έκοβε λουλούδια τρυφερά.
Ολόγυρά του έβοσκαν αγνά περιστεράκια
και ελαφρά το χάιδευαν με τ' άσπρα τους φτερά.
Για να τα πιάσει άπλωνε χεράκια ζηλεμένα,
μα φεύγαν ένα...ένα...

- Παππούλι, τι πουλιά 'ναι αυτά; ( ερώτησε με πόνο
το γέρο που καθότανε σε ρίζα μιας ελιάς).
Ζυγώνουνε κοντά, κοντά, για να τα πιάσω απλώνω,
μα φτερουγιάζουνε ευθύς και χάνονται με μιας...
-Παιδί μου, τα πουλάκια σου τα έμορφα που είδες...
αυτά...τα λέν' ελπίδες...

(Εκ των Μύθων Δ. Καμπούρογλου)
Περιοδικόν "Εφημερίς των Παίδων", 1882.
Ένα παιδί της εποχής μας. Ο φακός τον έπιασε
τη στιγμή που προσπαθεί επί ματαίω να πιάσει
τις δικές του ελπίδες, εξανεμίζοντας έτσι
και τις τελευταίες ελπίδες των συγγενών και φίλων του.

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ

ΝΑ ΒΡΙΖΕΙΣ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΚΑΙ ΝΑ ΣΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΜΠΟΥΝΙΑ
ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΣΚΑΤΑ ΤΟΥ...

Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ
[Φωτογραφία της Σκεύης Ερωτόκριτου στον "Ταχυδρόμο".
]



-Θυμάστε τότε με την Ιστορία της Ρεπούση τι έλεγε ο Λαζόπουλος;
Ότι εμείς την ιστορία μας θέλουμε να τη μαθαίνουμε μέσα από
τις διηγήσεις των παππούδων μας;
ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ: Εγώ δε λέω αυτό. Καμία σχέση. Η ιστορία γράφεται
με ορθολογικά κριτήρια και είναι τόσο επιστήμη όσο και η ιατρική.
Αν ο Λαζόπουλος έχει τέτοια άποψη για την ιστορία, να πάει αύριο
σε έναν γιατρό και να του πει "δεν έκανες καλά τη δουλειά" και
να πάω εγώ μετά ντυμένος χήρα Μήτση και να τον χειρουργήσω.
Ο Λαζόπουλος είναι πληγή για τη δημόσια ζωή.
- Πληγή;
ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ: Εμ, βέβαια. Είναι ένας άνθρωπος ο οποίος, ενώ
ξεκίνησε σαν καλός κωμικός, ξαφνικά θεώρησε ότι είναι η συνείδηση
των Ελλήνων. Όταν τον βλέπω στην τηλεόραση, μου θυμίζει κάτι
Αμερικανούς ιεροκήρυκες οι οποίοι ουρλιάζουνε κι από κάτω το πλήθος
γουστάρει. Και το χειρότερο είναι πως δεν είναι πια κωμικός.
Ο stand up comedian δεν κολακεύει, αλλά βρίζει το κοινό του. Ο Λένι
ο βρομόστομος δεν έβριζε την εξουσία κολακεύοντας τον κοινό άνθρωπο.
Του έλεγε "εσύ είσαι ο διεφθαρμένος και μαλάκας που ανέχεσαι. Εσύ
που κάθεσαι στην πολυθρονίτσα και περιμένεις από μένα να βρίσω τον
Νίξον είσαι σαν τον Νίξον".
Ο Λαζόπουλος κολακεύει τον κόσμο και ιδίως τους νέους. Τους αποδίδει
το αλάθητο, λες και δεν συμβαίνει αυτό που έλεγε ο Χατζιδάκις, ότι
ανάμεσα στους νέους βρίσκονται και οι αυριανοί χαφιέδες και οι αυριανοί
χασάπηδες και απατεώνες. Εν πάση περιπτώσει, η εξουσία του Λαζόπουλου
δείχνει αυτό που έλεγα προηγουμένως. Την έλλειψη ενός καλού αφηγητή.

Απόσπασμα συνέντευξης του συγγραφέα Χρήστου Χωμενίδη
στη Ρούλα Γεωργακοπούλου, που δημοσιεύτηκε στον Ταχυδρόμο
των Νέων, στις 30/5/2009.

Σάββατο, Μαΐου 30, 2009

ΠΡΟΣΟΧΗ! ΑΡΧΙΖΕΙ ΝΑ ΤΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΡΑΝΑ

Επτά μεγάλες αλυσίδες εμπορίας ηλεκτρονικών ειδών, καθώς και σούπερ μάρκετ που πωλούν αντίστοιχα είδη, εμπλέκονται σε μία από τις μεγαλύτερες υποθέσεις φοροδιαφυγής της τελευταίας δεκαετίας, που αποκάλυψε η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών.
Οι προαναφερόμενοι, με τη συνέργεια διεθνούς κυκλώματος έκδοσης - διακίνησης εικονικών τιμολογίων, το οποίο χρησιμοποιούσε ως κόμβο την Ελλάδα, εισέπραξαν παράνομα ΦΠΑ με την μορφή της επιστροφής, ύψους 10 εκατ. ευρώ μόνον για το δεύτερο εξάμηνο του 2007.[...]
In.gr

"Αρχίζω να τα παίρνω στην κράνα.
Κλέφτες ανώνυμοι , κλέφτες επώνυμοι,
κλέφτες, κλέφτες, κλέφτες.
Μου φαίνεται ότι θα κάνω καμιά τρέλα.
Εμένα, αν καθυστερήσω για λίγο τη δόση μου,
θα μου πάρει η τράπεζα το σπίτι .
Σους ρίχνουν για τα μάτια του κόσμου ένα βαρύ πρόστιμο,
που φυσικά δε θα εισπράξουν ποτέ, και τους αφήνουν
ελεύθερους να χαίρονται τα κλεμμένα.
Το ξαναλέω: αρχίζω να τα παίρνω στην κράνα..."

«Θερινή Απόδραση… στην Καινοτομία»


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
για το πρόγραμμα
«Θερινή Απόδραση… στην Καινοτομία»

στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας



Το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας διοργανώνει δημιουργικά και πρωτοποριακά πενθήμερα προγράμματα για παιδιά ηλικίας 9 – 12 ετών, στα οποία παρουσιάζει με δημιουργική και ψυχαγωγική προσέγγιση, επιστημονικά θέματα που επηρεάζουν την καθημερινή ζωή.

Περίοδοι διεξαγωγής: 22 – 26/6,
29/6 – 3/7,
6 – 10/7

Αριθμός παιδιών: 25 ανά περίοδο

Διάρκεια ημερήσιου προγράμματος: 8.30 – 15.30
(8.00 – 8.30: άφιξη
και
15.30 – 16.00: Αποχώρηση συμμετεχόντων με την φροντίδα του κηδεμόνα)

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

  • Έλα να προστατεύσουμε τη Γη
  • Η μόλυνση του περιβάλλοντος, εξάντληση φυσικών πόρων, εξοικονόμηση και εναλλακτικές πηγές ενέργειας, ανακύκλωση
  • Έλα να δημιουργήσουμε
  • Κατασκευές, Τεχνοπάρκο, εφευρέσεις Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, εργαστήρι κεραμικής, εργαστήρι μουσικών οργάνων
  • Έλα να γνωρίσουμε το ανθρώπινο σώμα
  • Ο ανθρώπινος οργανισμός, οι λειτουργίες του, διατροφή και υγεία, πρώτες βοήθειες
  • Έλα να ταξιδέψουμε
  • Το αυτοκίνητο, η ιστορία και οι επιρροές του στην καθημερινή ζωή και το περιβάλλον
  • Έλα να απογειωθούμε
  • Το διάστημα, παρουσίαση νυχτερινού ουρανού στο Πλανητάριο, Πυραυλικό Εργαστήρι



Συμμετοχή*: 50€ (περιλαμβάνεται σνακ / χυμός, ελαφρύ γεύμα και προβολές στο Πλανητάριο, το Κοσμοθέατρο και τον Προσομοιωτή). Το ποσό δεν επιστρέφεται σε περίπτωση ακύρωσης.

*Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας, καθώς οι θέσεις είναι περιορισμένες.



ΕΓΓΡΑΦΕΣ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΘΕΣΗΣ

Η διαδικασία κράτησης θέσης είναι η εξής:



1. Συμπληρώνετε το ΔΕΛΤΙΟ ΕΓΓΡΑΦΗΣ, το οποίο επισυνάπτεται ή μπορείτε ακόμη να το βρείτε:

• Στα γραφεία μας

• Στην ιστοσελίδα μας www.noesis.edu.gr

• Ή να ζητήσετε να σας αποσταλεί με fax / email.



2. Το συμπληρωμένο ΔΕΛΤΙΟ ΕΓΓΡΑΦΗΣ υποβάλλεται με τους παρακάτω τρόπους:

• Ιδιοχείρως στα γραφεία μας

• Αποστολή με fax (2310 483020) ή email (tsouknida@noesis.edu.gr)

Θα τηρηθεί με αυστηρότητα η σειρά προτεραιότητας.

3. Με την υποβολή του ΔΕΛΤΙΟΥ ΕΓΓΡΑΦΗΣ η θέση δεσμεύεται για 2 εργάσιμες μέρες, χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο είναι απαραίτητο να καταβληθεί το δικαίωμα συμμετοχής των 50€ για κάθε παιδί. Η καταβολή του ποσού μπορεί να γίνει:

• Στο ταμείο του Κέντρου, από Τρίτη μέχρι Παρασκευή, 9.30 – 14.00

• Με κατάθεση στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Αρ. λογαριασμού IBAN: GR88 0172 2160 0052 1602 2021 096

προς δικαιούχο «Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας» (ΚΔΕΜΤ)

για το Πρόγραμμα Θερινή Απόδραση ... στην Καινοτομία

και ΑΥΘΗΜΕΡΟΝ αποστολή του καταθετηρίου με fax (2310 483020), υπόψη Διάνας Τσουκνίδα.

ΠΡΟΣΟΧΗ

Η θέση οριστικοποιείται με την καταβολή του δικαιώματος συμμετοχής. Σε περίπτωση κατάθεσης σε τράπεζα, η απόδειξη αποστέλλεται με fax, οπότε ημερομηνία οριστικοποίησης της θέσης είναι η ημερομηνία αποστολής τoυ fax.





Πληροφορίες

Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας

6ο χλμ Θεσσαλονίκης – Θέρμης

Τηλέφωνο: 2310 483000, Δευτέρα – Παρασκευή και ώρες 9.00 – 16.00, υπεύθυνη Διάνα Τσουκνίδα

Fax: 2310 483020

Email: tsouknida@noesis.edu.gr

Δικτυακός τόπος: www.noesis.edu.gr



* ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ, ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΑΠΑΝΤΗΣΤΕ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΥ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΤΗ «ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΘΕΣΗΣ» ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ “REPLY” ΣΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΑΥΤΟ

ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΝΙΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ

Le chat qui pelotte ( Η γάτα που παίζει με το κουβάρι)

Albert Marencin*
ΜΙΚΡΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ


Είμαστε χαμένοι στο λαβύρινθο

των επιθυμιών
Ψάχνουμε το αδύνατο και δεν το βρίσκουμε κάθε φορά
παρά μόνο εμείς οι ίδιοι
Εγώ βρίσκω Εσένα
Εσύ βρίσκεις Εμένα
Σώματα δυνατά
Γλώσσες δυνατές
Που μιλούν καθεμιά μιαν άλλη γλώσσα
Είναι σαν το κρυφτούλι
Σαν την τυφλόμυγα
Ένα παιχνίδι σκύλου-γάτας
Ο σκύλος φύλακας της πανίσχυρης λογικής μας
Η παιχνιδιάρα γάτα που παίζει με το κουβάρι
της ανοησίας
Τη δένει και τη λύνει
Και μερικές φορές της συμβαίνει να δένει το ποίημα.

Μετάφραση από τα Γαλλικά: Γεροντάκος

*Albert Marencin: Επιφανής Σλοβάκος ποιητής, μεταφραστής και σεναριογράφος, γεννημένος το 1922.
Ανήκει στη λεγόμενη "σουρρεαλιστική γενιά των τσεχοσλοβάκων ποιητών",
που έχει συνεχή και αξιόλογη ποιητική παραγωγή από τις απαρχές του κινήματος έως και τις μέρες μας.

ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ

ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΜΠΟΥΣΕ
François Boucher
( 1703 – 30 Mαΐου 1770)


Ανάμεσα στους βασικούς εκφραστές του Ροκοκό,
ο Μπουσέ ζωγράφισε πίνακες που ξεχωρίζουν
για τον αισθησιακό και ειδυλλιακό χαρακτήρα τους,
πάνω σε θέματα παρμένα από την ελληνική μυθολογία.
Οι ανάλαφρες βουκολικές τοπιογραφίες του εκφράζουν
την τάση του αυλικού περιβάλλοντος του Λουδοβίκου ΙΕ

να έρθει σε επαφή με τη φύση έξω από το αυστηρό
πρωτόκολλο των Βερσαλιών. Εκλεπτυσμένες φιγούρες,
δοσμένες με απαλά χρώματα, διασκεδάζουν αμέριμνες
μέσα σ' ένα Αρκαδικό περιβάλλον , όπου οργιάζει
η φύση με τους άπειρους χρωματικούς συνδυασμούς της.

Ο Μπουσέ διακρίθηκε επίσης στη χαρακτική και στη διακόσμηση
των βασιλικών εργαστηρίων πορσελάνης και ταπισερί.
Περίφημες ακόμα είναι οι προσωπογραφίες που έκανε
για τη διαβόητη ερωμένη του βασιλιά Μαντάμ ντε Πομπαδούρ,
της οποίας υπήρξε ο ευνοούμενος ζωγράφος.



ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ,ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ


  • Πολ Κάρτλετζ: "Αύξηση της ανάγκης και ζήτησης αρχαιοελληνικών σπουδών"

    Ο Βρετανός καθηγητής, Πολ Κάρτλετζ, πρώτος κάτοχος της έδρας Α.Γ. Λεβέντη για τον Ελληνικό Πολιτισμό στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, με αφορμή πρόσφατη διάλεξή του στο Λονδίνο για το ρόλο του Ηρόδοτου στη διαμόρφωση μιας αντίληψης για τη «Δύση», μιλάει στην εφημερίδα Καθημερινή (26-05-2009).

  • Γιάννης Ρίτσος 2009: αφιέρωμα Νομαρχίας Λακωνίας & Δήμου Μονεμβάσιας

    Τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου τιμά και η γενέτειρα του ποιητή, Μονεμβάσια Λακωνίας, με μία σειρά εκδηλώσεων. Οι εκδηλώσεις διοργανώνονται από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λακωνίας και το Δήμο Μονεμβασιάς και θα διαρκέσουν έως τον Οκτώβριο.

  • Στρογγυλό τραπέζι:" Παιδουπόλεις, Οικοτροφεία, Ιδρύματα στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία"

    Στα πλαίσια της 6ης Δ.Ε.Β. Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με θέμα:"Παιδουπόλεις, Οικοτροφεία, Ιδρύματα στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία" την Κυριακή 31 Μαΐου 2009 και ώρα 14.00 στην Αίθουσα Π. Πρεβελάκης (περίπτερο 15).

  • Στρογγυλό τραπέζι: "Η ιστορία μέσα από τη λογοτεχνία"

    Οι Εκδόσεις της Εστίας διοργανώνουν, στα πλαίασια της 6ης Δ.Ε.Β. Θεσσαλονίκης, στρογγυλό τραπέζι με θέμα: "Η ιστορία μέσα από τη λογοτεχνία", το Σάββατο 30 Μαΐου 2009 και ώρα 18:30 στην Αίθουσα Γ. Ρίτσος (περίπτερο 13).

  • Εκδήλωση για τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο στην Ολλανδία

    Πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, στην πόλη της Ουτρέχτης, εκδήλωση για τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του ποιητή και την ανακήρυξη της φετινής χρονιάς από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού ως "Έτος Γιάννη Ρίτσου".

  • Γ΄ Πανελλήνιο Συνέδριο Θρησκευτικής Ποίησης και Θεολογικού Λόγου

    Το τρίτο πανελλήνιο συνέδριο θρησκευτικής ποίησης και θεολογικού λόγου με θέμα:: "Από τους ψαλμούς του Δαβίδ έως την σύγχρονη θρησκευτική ποίηση" θα πραγματοποιηθεί στον Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας (Ιλίου) το Σάββατο 30 Μαΐου 2009 (10.00 – 14.00 & 17.00 – 20.00) και την Κυριακή 31 Μαΐου 2009 (17.00 – 20.00).

  • Γιάννης Ρίτσος 2009 αφιέρωμα στην Πρέβεζα

    Εκδήλωση-αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο οργανώνουν η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Πρέβεζας το Σάββατο, 13 Ιουνίου 2009, ώρα 20.00, στη Θεοφάνειο Αίθουσα Τέχνης.

  • Διημερίδα: "Το εύρος του έργου του Γ. Βιζυηνού: παλαιότερες αναγνώσεις και νέες προσεγγίσεις"

    Το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης θα διεξάγει διημερίδα με τίτλο "Το εύρος του έργου του Γ. Βιζυηνού: παλαιότερες αναγνώσεις και νέες προσεγγίσεις", που θα πραγματοποιηθεί στο κεντρικό αμφιθέατρο της Πανεπιστημιούπολης Κομοτηνής, στις 30 και 31 Μαΐου του 2009.

  • Εκδηλώσεις στο Underground Εντευκτήριο

    Δύο εκδηλώσεις για τον ποιητή Μίλτο Σαχτούρη στο Underground Εντευκτήριο (Δεσπεραί 9, Θεσσαλονίκη, περιοχή Διεθνούς Εκθέσεως) την Πέμπτη 4 Ιουνίου (ώρα 8.30 μ.μ.), με αφορμή το αφιέρωμα στον ποιητή που περιλαμβάνεται στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού "Εντευκτήριο".

  • Ημερίδα: "Ακροβατώντας στα όρια της μετάφρασης και της διερμηνείας"

    Η Νομαρχία Θεσσαλονίκης, η Διεύθυνση Νεολαίας και το Ευρωπαϊκό και Μεσογειακό Ινστιτούτο Σπουδών διοργανώνουν ημερίδα με θέμα: "Ακροβατώντας στα όρια της μετάφρασης και της διερμηνείας". Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 3 Ιουνίου, ώρα 18.00, στο Πολιτιστικό Κέντρο 'Αλέξανδρος' (Εθνικής Αμύνης 1).

  • Διεθνές συμπόσιο νεοελληνιστών γαλλόφωνων πανεπιστημίων

    Το Διεθνές συμπόσιο νεοελληνιστών γαλλόφωνων πανεπιστημίων (Colloque international des néo-hellénistes des universités francophones) με θέμα: "Masculin / Féminin dans la langue, la littérature et l'art grecs modernes" θα πραγματοποιηθεί από 28 έως 30 Μαϊου 2009, στο Πανεπιστήμιο Jean Moulin (Λυών, Γαλλία).

  • Λέσχες Γλωσσικών Συζητήσεων

    Η Άσπρη Λέξη εγκαινιάζει ένα νέο θεσμό, τις Λέσχες Γλωσσικών Συζητήσεων. Στις λέσχες αυτές θα υπάρχει ένας εισηγητής, γνωστός για την εμπλοκή του στα γλωσσικά πράγματα, που θα έχει την ευθύνη της κεντρικής εισήγησης και του συντονισμού της διαδικασίας, και ένα συγκεκριμένο θέμα συζήτησης. Ο πρώτος κύκλος αφορά το ζήτημα της ορθογραφίας. Εισηγήτρια θα είναι η κ. Άννα Ιορδανίδου και θα πραγματοποιηθεί στις 11-18-25 Ιουνίου 2009.

  • 22nd International Congress of Byzantine Studies: "Byzantium Without Borders"

    Το 22ο Διεθνές Συνέδριο Βυζαντινών Σπουδών (22nd International Congress of Byzantine Studies), με θέμα "Byzantium Without Borders", θα διεξαχθεί στις 22-27 Αυγούστου 2011 στο Πανεπιστήμιο της Σόφιας “St. Kliment Ohridski”. Διοργάνωση: Bulgarian Association of Byzantinists and Medievists.

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ


ΤΣΑΤΙΣΤΗΚΑΝ ΚΑΙ ΕΦΡΙΞΑΝ
ΟΙ ΠΑΠΑΔΟ-ΨΩΜΙΑΔΗΔΕΣ
ΠΑΠΑΘΕΜΕΛΟ-ΖΟΥΡΑΡΙΔΕΣ-
ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗΔΕΣ
ΚΑΙ ΣΙΑ

ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΜΑΣ ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ
Η ΜΑΥΡΗ ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ!

Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ
(121-180)


[...]Στα είκοσι, στα χρόνια των αναζητήσεων, είχα ξεχωρίσει το: «Σύντομα θα τους ξεχάσεις όλους, σύντομα θα σε ξεχάσουν όλοι». Τώρα, ξαναδιαβάζοντάς τα «Εις Εαυτόν» σταμάτησα στο: «Αξίζεις, όσο αξίζουν εκείνα που φρόντισες». Μα σε κάθε ηλικία, σε κάθε άνθρωπο, ο αυτοκράτορας κάτι έχει να του ψιθυρίσει, κάτι που θα τον σφραγίσει ανεξίτηλα και θα τον προσδιορίσει εσαεί. Διόλου υποδεέστερος του ευαγγελικού κηρύγματος, κομίζει το απόσταγμα του ανώτατου σημείου εξανθρωπισμού που άγγιξε στα ύστατα χρόνια του ο Αρχαίος Κόσμος μέσω μιας φιλοσοφικής διδαχής: του Στωικισμού. Με λίγα λόγια, πώς ο άνθρωπος να γίνει πράγματι
άν θ ρ ω π ο ς! Ο,τι περίπου και ο Μένανδρος είχε εκφράσει, δηλαδή, με το περίφημό του: «ως χαρίεν εστ' άνθρωπος όταν άνθρωπος η», και πόσοι άλλοι πριν απ' αυτόν.[...]


Απόσπασμα από το κριτικό σημείωμα του Στάντη Αποστολίδη

για το βιβλίο του Μάρκου Αυρηλίου "Τα εις εαυτόν"
(Μεφρ. Γιάννη Αβραμίδη), στη Βιβλιοθήκη της Ελευθεροτυπίας (29/5/09)

Παρασκευή, Μαΐου 29, 2009

Gilbert Keith Chesterton


Gilbert Keith Chesterton
ΤΖΙΛΜΠΕΡΤ ΚΙΘ ΤΣΕΣΤΕΡΤΟΝ
(29 Μαΐου 1874-1936)
Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Άγγλους συγγραφείς του 20ού αιώνα.
Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών και έγινε αρχικά
γνωστός ως φιλολογικός
κριτικός.
Στη συνέχεια,
δημοσίευσε μια σειρά από καυστικότατα
σε χιούμορ
άρθρα εναντίον του ορθολογισμού και του επιστημονισμού , υποστηρίζοντας ότι το βιομηχανικό πνεύμα και ο άκρατος καπιταλισμός απομάκρυναν τους ανθρώπους από τα ανθρωπιστικά ιδεώδη.
Καταδίκασε τις ωμότητες των Εγγλέζων στον πόλεμο εναντίον των Μπόερς
και επιτέθηκε εναντίον του Κίπλινγκ ως κύριου εκφραστή της ιμπεριαλιστικής
και αποικιοκρατικής πολιτικής της Μεγάλης Βρετανίας.
Από το 1922 , έτος κατά το οποίο ασπάσθηκε τον καθολικισμό, άρχισε να συγγράφει τα περίφημα αστυνομικά του έργα με ήρωα
τον Πάτερ Μπράουν, τον
"αστυνομικό του Θεού". Ο Πάτερ Μπράουν είναι ένας πανέξυπνος και βαθιά μορφωμένος παπάς-ντετέκτιβ, ο οποίος αναλαμβάνεινα εξιχνιάσει μια σειρά από φόνους και , αντίθετα με τους συνηθισμένους κυνηγούς δολοφόνων, απεχθάνεται τη σωματική βία και φθάνει στο ξεσκέπασμά τους διεισδύοντας βαθιά στην ψυχολογία τους.
Η γοητεία της μεθόδου αυτής είναι ιδιαίτερα ισχυρή στους σημερινούς αναγνώστες που έχουν κουραστεί από τους υπερήρωες των σημερινών αστυνομικών μυθιστορημάτων αλλά και από τις λεπτομερείς περιγραφές ανατριχιαστικών εγκλημάτων και επιτηδευμένων φρικιαστικών σκηνών βίας.
Αξίζει επίσης να μνημονεύσουμε ορισμένα από τα πιο "δυνατά" (μη αστυνομικά)
του Τσέστερτον: "Αυτό που είναι εσφαλμένο στον κόσμο" (1910), "Τα εγκλήματα της Αγγλίας" (1915) και το μυθιστόρημα " Αυτός που τον έλεγαν Πέμπτη" (1908).

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Neverending White Lights : "Always"



"Always"

The life you had known
The pain that you show
I count all of the times you choke
The last miracle
The emptiness of hope
When all you want is to be a stranger

The lives you recall
The things that you stole
The push backwards that makes you fall
The scars that you show
The lover that you hold
Is no more than a ghost

And I've seen the cold and the rain
And I pushed you back

Always

Don't you need it in the worst way?
Control, I need it in the worst way, babe
But if you ever come back, if you ever come back
I will let you

Always

ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

Όταν ο Μάκης Ντονάλδος συνάντησε την Αγαθούλα,
έγινε των βοοειδών μια επί της άμμου παρεκτροπούλα .

ΕΠΙ ΤΩΝ ΗΛΩΝ :"Αιχμάλωτη γνώση"


"Αιχμάλωτη γνώση"

Κείμενο του George Monbiot,
που δημοσιεύθηκε στον Guardian,στις 12 Μάη του 2009.
Ένα ενδιαφέρον άρθρο για την χρηματοδότηση
της ακαδημαϊκής έρευνας από τις επιχειρήσεις
στο Ηνωμένο Βασίλειο.


Γιατί το Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας (Medical Research Council) διοικείται από ένα κατασκευαστή όπλων; Γιατί Το Συμβούλιο Έρευνας Φυσικού Περιβάλλοντος (Natural Environment Research Council) διοικείται από τον επικεφαλή μιας κατασκευαστικής εταιρείας; Γιατί ο πρόεδρος μιας εταιρείας real estate είναι υπεύθυνος για την χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Αγγλία;
Επειδή τα πανεπιστήμια μας μετατρέπονται από την κυβέρνηση σε ερευνητικά παραρτήματα των επιχειρήσεων. Όχι πλέον στην επιδίωξη της γνώσης για το δικό μας καλό: τώρα η μεγαλύτερη επιδίωξη στην οποία πρέπει να εποφθαλμιούν είναι να βρούνε καλύτερους τρόπους να κάνουν λεφτά.
Στο τέλος του προηγούμενου μήνα, ασχολίαστο από τα media, έλαβε χώρα μια ήρεμη διανοητική επανάσταση. Τα συμβούλια έρευνας, που παρέχουν το 90% της χρηματοδότησης για την ακαδημαϊκή έρευνα στη Βρετανία, εισήγαγαν μια νέα προϋπόθεση για όσους αναζητούν επιχορηγήσεις : τώρα πρέπει να περιγράψουν τον οικονομικό αντίκτυπο της δουλειάς τους. Τα συμβούλια καθορίζουν ως αντίκτυπο την «ευαπόδεικτη συνεισφορά» που θα έχει η έρευνα σε κοινωνία και οικονομία. Αλλά πως επιδεικνύεις τον αντίκτυπο μιας έρευνας για το γαλάζιο ουρανό πριν ακόμη αυτή διεξαχθεί;
Η ιδέα, λέει η κυβέρνηση, είναι να μεταφερθεί γνώση από τα πανεπιστήμια στη βιομηχανία, ενισχύοντας τη βρετανική οικονομία βοηθώντας την να βγει από την ύφεση. Κατ΄ αρχήν, δεν υπάρχει τίποτα κακό με την εμπορευματοποίηση των επιστημονικών ανακαλύψεων. Αλλά δε μας πλουτίζει με το να επιβάλεις αυτό σαν αρχή στη αναζήτηση όλης της γνώσης. Αντίθετα μας εξαθλιώνει, καθιστώντας τα θαύματα του σύμπαντος σε αριθμούς στο τετράδιο ενός λογιστή.
Φανταστείτε το Δαρβίνο προσπαθώντας να συμπληρώσει την αίτηση πριν σαλπάρει με το Beagle: «Εξήγησε ποιος θα είναι ο πιθανός αντίκτυπος της έρευνας στον πλούτο, τον πολιτισμό και στην κατάσταση του έθνους. Για παράδειγμα: στην ενίσχυση των παγκόσμιων οικονομικών επιδόσεων, και ειδικά στην οικονομική ανταγωνιστικότητα του Ηνωμένου Βασιλείου… Ποια είναι τα ρεαλιστικά χρονικά όρια στα οποία θα αντιληφθούμε αυτά τα οφέλη;» (3) Αν ο Δαρβίνος εξαρτιόταν από επιχορήγηση ενός Βρετανικού συμβουλίου έρευνας, ποτέ δε θα σάλπαρε.
Η κυβέρνηση επιμένει πως τίποτα το θεμελιακό δεν έχει αλλάξει, ότι η Αρχή του Χαλντέιν (Haldane Principle), που αναφέρει πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να επεμβαίνει στις ερευνητικές επιλογές, ακόμη κρατεί. Μόνο το συμβούλια έρευνας, λένε οι υπουργοί, πρέπει να ορίζουν τι θα χρηματοδοτηθεί.
Αυτό είναι αγυρτεία του ίδιου είδους με αυτό που χρησιμοποιούν οι ιδιοκτήτες εφημερίδων. Μερικοί από αυτούς επιμένουν πως δεν επεμβαίνουν στις αποφάσεις των εφημερίδων τους. Αλλά τοποθετούν συντάκτες που συμμερίζονται τις ίδιες απόψεις και ξέρουν τι περιμένουν από αυτούς. Όλοι οι πρόεδροι των πέντε συμβουλίων που χρηματοδοτούν την επιστημονική έρευνα, και οι επικεφαλής τριών συμβουλίων χρηματοδότησης της ανώτατης εκπαίδευσης (που παρέχουν βασική χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια) είναι ή ήταν διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων.
Αυτοί οι άντρες βρίσκονται υπό την επίβλεψη του υπουργού επιστήμης και καινοτομίας, Lord Drayson. Πριν γίνει υπουργός, ο Paul Drayson ήταν διευθυντής μιας φαρμακοβιομηχανίας με το όνομα Powder Ject. Ήταν αναμιγμένος σε μια διαμάχη που για πολλούς συμβολίζει την απουσία αποτελεσματικών ορίων ανάμεσα στη κυβέρνηση και τις επιχειρήσεις.
Στις 30 Νοεμβρίου του 2001, η Βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να αγοράσει μεγάλες ποσότητες μιας παραλλαγής του εμβολίου της ευλογιάς με το όνομα Lister strain. Η μόνη εταιρεία που κατείχε αρκετές ποσότητες ονομαζόταν Bavarian Nordic. Στις 6 Δεκεμβρίου του 2001, ο Paul Drayson ήταν ανάμεσα σε μια μικρή ομάδα επιχειρηματιών που έπαιρναν πρωινό με τον τότε πρωθυπουργό, Tony Blair. Περίπου την ίδια ώρα, ο Drayson έδωσε μια ενίσχυση της τάξης των 50.000 Στερλινών στο Εργατικό Κόμμα. Πολλή σύντομα, υπεύθυνοι της κυβέρνησης που διαπραγματευόταν την αγορά του εμβολίου από τη Bavarian Nordic ενημερώθηκαν ότι ήταν πολύ αργά. Η Powder Ject είχε μόλις αγοράσει τα αποκλειστικά δικαιώματα διανομής για το Η.Β. Έτσι η κυβέρνηση έπρεπε να το αγοράσει από την εταιρεία του Drayson. Πλήρωσε στη Powder Ject 32 εκατ.: 20 εκατ περισσότερα από ότι είχε πληρώσει η Powder Ject στη Bavarian Nordic. Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο Paul Drayson αρνήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το αν συζητήθηκε το Lister strain στο πρωινό στη Downing Street. Δεν είναι ξεκάθαρο αν ο Lord Drayson ήταν ενήμερος εκείνη τη στιγμή για την απόφαση της κυβέρνησης να επιλέξει το Lister strain.
Ο Drayson αναμφίβολα τα βρίσκει πολύ καλά με τον πρόεδρο του Συμβουλίου Ιατρικής Έρευνας, το Sir John Chisholm. Ο Chisholm ήταν ιδρυτής μιας εταιρείας πολεμικού λογισμικού πριν γίνει επικεφαλή της κυβερνητικής Υπηρεσίας Αμυντικής Έρευνας (Defence Research Agency). Ήταν υπεύθυνος για την μετατροπή της στην εμπορική εταιρεία QinetiQ, μέσω από μια διαδικασία ιδιωτικοποίησης που ολοκληρώθηκε ενώ ο Lord Drayson ήταν υπεύθυνος για τις αμυντικές προμήθειες. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, ο Sir John πλήρωσε 129.000 Στερλίνες για ένα μερίδιο στη νέα εταιρεία, η αξία του οποίου εκτινάχτηκε στα 26 εκατ. , όταν η QinetiQ ιδρύθηκε. Ο πρώην διευθυντής της Υπηρεσίας Αμυντικής Έρευνας το περιέγραψε αυτό σαν «απληστία της ανώτερης τάξης». Ο Lord Gilbert, ο πρώην υπουργός για τις αμυντικές προμήθειες, σχολίασε πως «ξεκάθαρα ήταν αισχρό το γεγονός πως ανώτατοι δημόσιοι λειτουργοί βγάλανε χρήματα. … Δεν συνεισέφεραν τίποτα στη μεταστροφή της εταιρείας, ήταν η δουλειά του ερευνητικού προσωπικού που έκανε τη διαφορά». Ο Sir John Chisholm παραμένει πρόεδρος της QinetiQ. Υπάρχει κανείς εκτός από τη κυβέρνηση που πιστεύει ότι αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να επιβλέπουν την επιστημονική έρευνα της χώρας;
Το Μάρτιο ο Lord Drayson ανακοίνωσε στη Βρετανική Ακαδημία Επιστημών (Royal Society) ότι «ο προϋπολογισμός για την έρευνα είναι ασφαλής… δεν θα υπάρξει υποχώρηση από τη καθαρή επιστήμη». Ένα μήνα μετά, αυτή η υπόσχεση αθετήθηκε, όταν ο προϋπολογισμός μετέφερε 106 εκατ Στερλίνες από τα ερευνητικά συμβούλια «για να υποστηρίξει καίριες περιοχές οικονομικών δυνατοτήτων»: Που σημαίνει αλλαγές σε προσωπικό και έρευνα προς όφελος της βιομηχανίας.
Οι πολιτικές στην επιστήμη στο Ηνωμένο Βασίλειο τώρα κυριαρχούνται από την «Επισκόπηση του Sainsbury» (Sainsbury Review), που η κυβέρνηση λέει ότι θα θέσει πλήρως σε εφαρμογή. Έχει γραφτεί από το δωρητή των Εργατικών, πρώην υπουργό επιστήμης και πρώην διευθυντικό στέλεχος αλυσίδας supermarket, τον Lord Sainsbury. Τα ερευνητικά συμβούλια, λέει η αναφορά, πρέπει «να μετριούνται κόντρα στην εταιρική γνώση μεταφέροντας στόχους» για να δείξουν ότι αξιοποιείται αρκετή γνώση από τις επιχειρήσεις. Ακόμη πρέπει να χρηματοδοτούν έρευνα της τάξης των 120 εκατ. Στερλινών σε συνεργασία με τη βιομηχανία. Σε αυτό προστίθενται τα 180 εκατ. των υπηρεσιών περιφερειακής ανάπτυξής. Η κυβέρνηση επίσης ξοδεύει 150 εκατ. το χρόνο «για να αλλάξει την κουλτούρα στα πανεπιστήμια: προωθώντας τη δουλεία που γίνεται με μια σειρά από επιχειρήσεις και αυξάνοντας την εμπορική δραστηριότητα.» Όλα αυτά είναι μία ακόμη συγκαλυμμένη απαλλαγή, που αποκαλύπτει την ανάγκη των εταιρειών να χρηματοδοτούν τη δική τους έρευνα.
Οι περιλήψεις του οικονομικού αντίκτυπου που πρέπει τώρα να γράφουν εγγυώνται πως όλοι οι ερευνητές θα είναι ενήμεροι πως η δουλειά στο πανεπιστήμιο είναι μπίζνες (business of the universities is business). Η Λευκή Βίβλος της κυβέρνησης σημειώνει, ότι είδη τα πανεπιστήμια «παρέχουν κίνητρα (για παράδειγμα προαγωγές)» για να πείσουν τους ερευνητές να εμπλακούν με επιχειρήσεις. Αν η έρευνα σου δεν κάνει σε κάποιον λεφτά, μάλλον δεν θα προχωρήσεις και πάρα πολύ.
Ακόμα και αν την κρίνεις με τους δικούς της στόχους, αυτή η πολιτική δεν βγάζει νόημα. Η μακροχρόνια ευημερία μιας κοινωνίας που βασίζεται στη γνώση εξαρτάται από έρευνα που λογοδοτεί μόνο στον εαυτό της. Μόνο όταν οι επιστήμονες είναι ελεύθεροι να ακολουθήσουν το πάθος τους ,είναι πιο πιθανό να κάνουν ανακαλύψεις που ο αντίκτυπός τους στη κοινωνία είναι βαθύς και αδύνατο να τον αντιληφθούμε. Αναγκασμένοι να συνεργαστούν με τη βιομηχανία, είναι πιο πιθανό να αναζητούν πρακτικές εφαρμογές τις ήδη παρεχόμενης γνώσης από το να επεκτείνουν τα σύνορα του «γνωστού κόσμου».
Αλλά η γνώση δεν έχει να κάνει μόνο με τον αντίκτυπό της. Έχει να κάνει με τα θαύματα, την ομορφιά και τη διορατικότητα. Κομμάτι της οποίας μπορεί ποτέ να μην έχει εφαρμογή, αλλά κάνει τον κόσμο ένα πιο πλούσιο μέρος, που τα γούστα του Lord Drayson θα αγωνιστούν να το αντιληφθούν.

Μετάφραση: historiasmarginales.wordpress.com

Το κείμενο στα Αγγλικά στο

http://www.monbiot.com/archives/2009/05/12/captive-knowledge/


ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ

* « Καμιά αρμονία δίχως Τάξη.
καμία τάξη δίχως Ειρήνη,
καμία ειρήνη χωρίς Ελευθερία,
καμία ελευθερία χωρίς Δικαιοσύνη. »

* « Τα κόμματα βρίσκονται πάντοτε σε υστέρηση,
σε σχέση με τις ιδέες. »

Léon Victor Auguste Bourgeois
(21 Μαΐου 1851 - 1925 )
Επιφανής Γάλλος πολιτικός,
που τιμήθηκε με το Νόμπελ Ειρήνης το 1920.

ΤΗΛΕΜΥΟΜΑΧΙΑ


Μα τι θωρούν ακίνητοι , πού τρέχει ο λογισμός τους;
Ποιο ντέρτι κρύβουν τα στήθη τους, ποιος είναι ο καημός τους;
Μήνα κοιτούν τις ψήφους μας , κοιτούν τα ψηφαλάκια,
και κάθονται εις στάσιν προσευχής, σαν τα καλά παιδάκια;

ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ: Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

29 ΜΑΪΟΥ 1453
Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ


[ Το συγκλονιστικό γεγονός, που συντάραξε τον Ελληνισμό
άφησε το αποτύπωμά του στην ποίησή του, δημοτική και λόγια.
Το Ανακάλημα της Κωνσταντινόπολης είναι είναι μακρύστιχο ποίημα
γραμμένο από ένα λόγιο, που όμως εκφράζει το λαϊκό αίσθημα,
αν κρίνουμε από τους στίχους του, οι οποίοι συγγενεύουν άμεσα
με τους δεκαπεντασύλλαβους των δημοτικών τραγουδιών.]

Ήλιε μου, ανάτειλε παντού, σ΄ούλον τον κόσμον φέγγε
κι έκτεινε τας ακτίνας σου σ' όλην την οικουμένη΄
και εις την Κωνσταντινόπολιν, την πρώην φουμισμένη
και τώρα την τουρκόπολιν, δεν πρέπει πιο να φέγγεις.
Αλλ' ουδέ τας ακτίνας σου πρέπει εκεί να στέλλεις
να βλέπουν τ' άνομα σκυλιά τες ανομιές να κάμνουν,
να ποίσου στάβλους εκκλησιές, να καίουν τας εικόνας
,
να σχίζουν , να καταπατούν τα 'λόχρυσα βαγγέλια,
να καθυβρίζουν τους σταυρούς, να τους
κατατσακίζουν,
να παίρνουσιν τ' ασήμια τους και τα μαργαριτάρια,
και των αγίων τα λείψανα τα μοσχομυρισμένα
να καίουν, ν' αφανίζουσιν, στην θάλασσα να ρίπτουν,
να παίρνουν τα λιθάρια των και την ευκόσμησίν των
και στ' άγια δισκοπότηρα κούπες κρασί να πίνουν.

Άρχοντες, αρχοντόπουλοι, αρχόντισσες μεγάλες,
ευγενικές και φρένιμες, ακριβαναθρεμμένες,
ανέγλυτες (=ανύπαντρες), πανεύφημες, ύπανδρες και χηράδες,
και καλογριές ευγενικές, παρθένες, ηγουμένες!
-
άνεμος δεν τους έδιδε, ήλιος ουκ έβλεπέν τες,
εψάλλαν, ανεγνώθασι εις τ' άγια μοναστήρια-
ηρπάγησαν ανηλεώς ως καταδικασμένες!
Πώς να τες πάρουν στην Τουρκιά, σκλάβες να πουληθούσιν

και να τες διασκορπίσουν Ανατολήν και Δύσιν
γυμνές και ανυπόλυτες, δαρμένες, πεινασμένες,
να βλέπουν βούδια, άλογα και βουβάλια!

------------------------------------------
Μην το πομένεις, ουρανέ, και γη, μην τους βαστάξεις΄
Ήλιε, σκότισε το φως, σελήνη, μην τους δώσεις!

ΑΝΑΚΑΛΗΜΑ*ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΛΗΣ (στ. 57-88)

*Ανακάλημα= θρηνητικό τραγούδι


Η ΑΛΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΜΥΘΟΥΣ,
ΑΠΛΟΪΚΟΥΣ ΣΤΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥΣ , ΠΟΥ ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ... ΟΝΕΙΡΑ
ΚΑΙ... ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΣΙΜΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
ΑΞΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΟΠΟ ΝΑ ΔΕΙΤΕ
ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΦΙΛΜΑΚΙ,
"ΕΞΙΣΤΟΡΕΙ" ΔΗΘΕΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ.

ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ

"Παραμύθι μύθι μύθι,
το κουκί και το ρεβίθι,
δώσ' του κλώτσο να γυρίσει,
παραμύθι ν' αρχινίσει..."ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ, ΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΙ,
ΔΕ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ
ΠΟΥ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΩΡΑΙΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ,

ΑΛΛΑ ΣΕ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ
ΠΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΖΟΜΑΣΤΕ Μ' ΑΥΤΑ!



Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Frederick J. Mulhaupt(1871-1938): "Πρωινή ώρα"


β΄Κυπαρισσάκι μου ψηλό, ποια βρύση σε ποτίζει,
που στέκεις πάντα δροσερό κι ανθείς και λουλουδίζεις;
*
η΄Αλησμονιώνται κι οι φιλιές, ξεχνιούνται κι οι αγάπες,
στο δρόμο ν' ανταμώνονται σαν ξένοι, σα διαβάτες.
*
ιβ΄Σαν είν' η αγάπη μπιστική, παλιώνει, μηδέ λιώνει,
ανθεί και δένει στην καρδιά και ξανακαινουργώνει.
*
ιδ΄ Αν αποθάνω εγώ για σε, ο κόσμος τι θα λέει;
Πρώτα τον εφαρμάκωσε κι ύστερα τόνε κλαίει.

ΛΙΑΝΟΤΡΑΓΟΥΔΑ
( Από το βιβλίο του Ν. Πολίτη
" Εκλογαί από τα τραγούδια του ελληνικού λαού")

Πέμπτη, Μαΐου 28, 2009

ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ



ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, ΤΟ 1859,
ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ
ΤΟΥ
ΠΕΡΙΦΗΜΟΥ ΕΒΔOΜΑΔΙΑΙΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ
ΤΟΥ ΚΑΡΟΛΟΥ ΝΤΙΚΕΝΣ

"HOUSEHOLD WORDS".
Το περιοδικό αυτό πρωτοκυκλοφόρησε το 1850
και υπήρξε μεγάλη "τομή" για τον Τύπο της Βρετανίας,

επειδή όλα τα θέματά του ήταν επικεντρωμένα στην πολιτική,
κοινωνική, εκπαιδευτική και δικαστική μεταρρύθμιση της Βρετανίας,
προς όφελος των ασθενέστερων κοινωνικών τάξεων.
Από τις στήλες του δημοσιεύτηκαν λογοτεχνικά και μη κείμενα
γραμμένα από τον ίδιο τον Ντίκενς αλλά και από άλλους
σπουδαίους διανοούμενους της εποχής, τα οποία άσκησαν τεράστια
επίδραση προς την κατεύθυνση της συνειδητοποίησης των ανισοτήτων

που προκάλεσε η βίαιη και άναρχη βιομηχανοποίηση της χώρας.
Στο περιοδικό αυτό ο Ντίκενς δημοσίευσε σε συνέχειες το
μυθιστόρημά του "Hard Times" (Σκληροί καιροί), προκαλώντας
τεράστια αίσθηση με τις ωμές περιγραφές του των τραγικών
συνθηκών διαβίωσης των φτωχών παιδιών.

***
Αμέσως μετά το κλείσιμο του "Household Words",
ο Ντίκενς εξέδωσε το πανομοιότυπο θεματικά
περιοδικό "All the Year Round" , όπου ως τη χρονιά
του θανάτου του (1870) δημοσίευσε
πολλά μυθιστορήματα, ανάμεσα στα οποία
και τα "Ιστορία δύο πόλεων" και "Μεγάλες προσδοκίες".

ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ (4)

"Φαίνεται αδιανόητο, αλλά για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, η ολική εξαφάνιση των πάγων από το Βόρειο Πόλο φαίνεται πολύ πιθανή!"
ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ


- Νομίζω ότι μπλέξαμε τα μπούτια μας, φίλε.
- Όχι εμείς. Οι άνθρωποι, φίλε, οι άνθρωποι!
Εμείς
απλώς κάνουμε τη δουλειά μας.

΄Εφηβοι και SMS: μια ολοένα και πιο πονεμένη ιστορία


" Έλαφοπερπάτητε, πόσες φορές σου είπα
να μη μου στέλνεις μηνύματα με καπνό;
Τι πάει να πει δεν ξέρεις να στέλνεις μηνύματα SMS;
Να μάθεις!Ρώτα το γιο σου!"

΄Εφηβοι και SMS:
μια ολοένα και πιο πονεμένη ιστορία



Το κάνουν αργά τη νύχτα, όταν οι γονείς τους κοιμούνται. Το κάνουν στα καφέ, στις πλατείες, ενόσω διασχίζουν δρόμους. Το κάνουν μέσα στην τάξη, με το χέρι κρυμμένο κάτω από το θρανίο. Το κάνουν τόσο πολύ, που πονάει ο αντίχειράς τους. Έφηβοι και SΜS: μια ολοένα και πιο πονεμένη ιστορία. ΄Οπως αναφέρει η εφημερίδα The New York Times και αναδημοσιεύουν Τα Νέα (27.05.2009), δεν υπάρχει δυτική κοινωνία που να σέβεται τον εαυτό της και να μην έχει εφήβους εθισμένους στην αποστολή και τη λήψη SΜS. Βοηθούντων και των προγραμμάτων κινητής τηλεφωνίας, που συχνά παρέχουν δυνατότητα απεριόριστης χρήσης SΜS, ο αριθμός των γραπτών μηνυμάτων που πληκτρολογούνται καθημερινά από εφηβικά δάχτυλα ολοένα και αυξάνεται.

Μόνο στις ΗΠΑ, κάθε έφηβος έστειλε και έλαβε κατά μέσο όρο το τέταρτο τρίμηνο του 2008 2.272 SΜS τον μήνα- σχεδόν 80 μηνύματα την ημέρα, αριθμός διπλάσιος σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το φαινόμενο αυτό αρχίζει να ανησυχεί γιατρούς και ψυχολόγους, που προειδοποιούν ότι οδηγεί σε υπερδιέγερση, άγχος, αδυναμία συγκέντρωσης στο σχολείο, κακούς βαθμούς, τραυματισμούς σε καρπούς και αντίχειρες, καθώς και στέρηση ύπνου. Ο δρ Μάρτιν Τζοφ, παιδίατρος στο Γκρίνμπρεϊ της Καλιφόρνιας, έκανε πρόσφατα μια μίνι έρευνα σε δύο τοπικά γυμνάσια και διαπίστωσε πως πολλοί μαθητές έστελναν εκατοντάδες SΜS κάθε μέρα: «Πολλά από αυτά αργά το βράδυ, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται προβλήματα στον ύπνο- και μάλιστα σε μια πληθυσμική ομάδα που ούτως ή άλλως δεν κοιμάται όπως και όσο θα έπρεπε».

Επιβεβαιωμένα στοιχεία για τις επιπτώσεις που έχει αυτή η υπερβολική χρήση SΜS στην υγεία δεν υφίστανται: είναι ακόμα νωρίς. Η Σέρι Τερκλ, ψυχολόγος και διευθύντρια της Πρωτοβουλίας για την Τεχνολογία και τον Εαυτό στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης, πιστεύει πως ενδεχομένως να επηρεάζεται ακόμα και η ανάπτυξη των εφήβων. «Μια από τις επιδιώξεις του εφήβου είναι να κόψει τον ομφάλιο λώρο με τους γονείς του και να βρει την ησυχία και τη γαλήνη που χρειάζεται για να γίνει ο άνθρωπος που αποφασίζει ότι θέλει να γίνει. Η υπερβολική χρήση των SΜS πλήττει και τα δύο. Από τη μία, βλέπουμε έφηβες να στέλνουν γραπτά μηνύματα στη μητέρα τους 10-15 φορές την ημέρα, ρωτώντας πράγματα όπως “να πάρω τα κόκκινα ή τα μπλε παπούτσια;”. Και όσο για την ησυχία και τη γαλήνη... Όταν έχεις κάτι δίπλα σου που δονείται κάθε δύο λεπτά, είναι λίγο δύσκολο να βρεθείς σε αυτή την πνευματική κατάσταση».

Τίποτε απ΄ όλα αυτά δεν σημαίνει ότι τα SΜS πρέπει να ριχτούν στην πυρά. Όπως σημειώνει ο ψυχοθεραπευτής Μάικλ Χάουσαουερ, «οι έφηβοι ενδιαφέρονται πάρα πολύ να μαθαίνουν τι συμβαίνει στη ζωή των φίλων τους και φοβούνται πάρα πολύ μη μείνουν απ΄ έξω. Τα SΜS, λοιπόν, τους προσφέρουν επικοινωνία, παρέα, τους καθησυχάζουν. Ταυτόχρονα, όμως, μπορεί να τους δημιουργήσουν υπερδιέγερση, άγχος, ακόμα και φόβο από μια αίσθηση υπερέκθεσης». Και είναι ήδη γνωστό ότι μπορεί να προκαλέσουν μυοσκελετικές διαταραχές, εξαιτίας της έντονης, επαναλαμβανόμενης χρήσης του καρπού ή του αντίχειρα.

Ποια είναι λοιπόν η λύση; Τα όρια, λένε οι ειδικοί. Οι γονείς πρέπει να εποπτεύουν τη χρήση SΜS, όπως παρακολουθούν τη χρήση βιντεοπαιχνιδιών ή γενικώς τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Και να δίνουν το καλό παράδειγμα: δεν μπορείς να απαιτείς από το παιδί σου να αφήσει στην άκρη το κινητό, όταν εσύ ζεις κολλημένος επάνω του.

Στην Γαλλία, τα κινητά τηλέφωνα πρόκειται να απαγορευτούν στα δημοτικά σχολεία και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας οφείλουν στο εξής να προσφέρουν συσκευές που θα επιτρέπουν μόνο μηνύματα κειμένου (SΜS), σύμφωνα με τα κυβερνητικά μέτρα για μείωση των κινδύνων στην υγεία των παιδιών. Τα μέτρα που ελήφθησαν, αφού εξετάστηκε επί έξι εβδομάδες η ακτινοβολία που εκπέμπουν τα κινητά και τα συστήματα wi-fi, χαρακτηρίσθηκαν ανεπαρκή από ακτιβιστές οι οποίοι κατηγορούν το κράτος πως υποβαθμίζει τους κινδύνους από τα κινητά και τις κεραίες που αναμεταδίδουν το σήμα τους.

Η κυβέρνηση αρνήθηκε να αναλάβει δράση για το θέμα των κεραιών επικαλούμενη την απουσία αποδείξεων ότι επηρεάζουν την υγεία των ανθρώπων ή των ζώων. Αρκείται να περιορίσει τη χρήση των κινητών από τα παιδιά, εν αναμονή των αποτελεσμάτων διεθνών και γαλλικών ερευνών που πρόκειται να ανακοινωθούν το φθινόπωρο. Το υπουργείο Παιδείας θα εκδώσει διάταγμα για την απαγόρευση των κινητών στα δημοτικά σχολεία.

Ωστόσο, εκατοντάδες οργανώσεις σε όλη τη Γαλλία ζητούν την απομάκρυνση των κεραιών από σημεία που βρίσκονται κοντά σε σχολεία, νοσοκομεία και κατοικίες. Η ακτινοβολία που εκπέμπουν πιστεύεται πως ευθύνεται για αϋπνίες, πονοκεφάλους, κόπωση, καρκίνους. Βιβλιοθήκες και άλλοι δημόσιοι χώροι σε αρκετές γαλλικές πόλεις έχουν κλείσει τα ιντερνετικά συστήματα wi-fi έπειτα από αναφορές ότι τα ραδιοκύματα είναι βλαβερά.
e-paideia.net